3 unelte pentru dominarea stresului

Processed with VSCO with a5 preset

Când vine vorba de stres, cele mai multe discuții au în centru neplăcerile acestuia și cum să scapi de ele printr-un management eficient. În Academia de Leadership propunem o altă abordare: concentrarea pe ceea ce vrei să faci și vrei să devii. 

Această abordare se concentrează pe proactivitate, ceea ce ne poate ajuta să construim stabilitate în viața noastră înainte de a experimenta stresul. Doar în acest context, managementul stresului poate fi eficient. 

În acest articol aș vrea să-ți ofer mai multe unelte prin care poți domina stresul, plecând de la o abordare constructivă, nu reactivă. Dar mai înainte de asta este bine să înțelegem stresul, mai întâi.

Cine este și ce ne trasmite producătorul de stres?

Producătorul de stres se mai numește și îndoială, confuzie sau teamă. Primul pas în dominarea stresului este să-i recunoaștem vocea. Iată în continuare principalele caracteristici:

  • Producătorul de stres atentează la identitatea noastră

Făcându-te să crezi că tu ești cel care vorbește, acest hoț de identitate emite judecăți de valoare cu maximă autoritate. Asta îl face atât de periculos, pentru că te determină să accepți din greșeală vorbele lui ca pe niște evaluări verosimile și precise. Afirmațiile cele mai întâlnite pe care le folosește sunt: „Nu merge”, „Nu pot”, „Nu sunt în stare”, „Nu am nicio valoare”. Lucrul pe care trebuie să-l reținem încă de la început este că deținem puterea de alegere. Nu suntem obligați să credem vorbele care nu ne vor face bine!

  • Producătorul de stres declanșează frici catastrofice

Modul în care se creează aceste temeri este analizarea spaimelor din trecut. Din păcate, toate acele momente în care nu am „păzit” mintea noastră în mod intenționat au creat anumite experiențe și convingeri pe care le folosim pentru a descrie toate evenimentele cu care avem de-a face, fie bune, fie rele. A continua procesarea datelor în felul acesta ne privează de satisfacția de a găsi soluții prin dezvoltarea gândirii. Rămânând în cutia trecutului în mod inconștient, suntem convinși de veridicitatea presupunerilor noastre. Cheia aici este să nu ne bazăm pe cele cinci simțuri, ci mai de grabă să folosim Cele 6 facultăți superioare ale minții.

apocalipsa-5c-c_14377437_f9d46caa666b23b057a67c0d4242c207596835df

  • Producătorul de stres este negativist

Odată acceptat un singur gând negativ, acesta poate să infecteze întreaga gândire de emoții negative precum confuzia, tristețea, mânia sau frica. O poveste indiană vorbește depre un țăran căruia i-a murit catârul. În vederea aratului, a avut nevoie să împrumute animalul vecinului. Pe drum însă, tot felul de gânduri negative i-au tulburat mintea, ca și cum vecinul deja vorbea cu el: „De ce nu ai avut grijă de animalul tău? Puteai să fii mai atent! Nu-ți voi da catârul meu. Nu am încredere în tine.” Foarte afectat, țăranul a ajuns l-a ușa vecinului și când acesta i-a deschis, în loc să-i prezinte cererea, l-a luat supărat la bătaie.

  • Producătorul de stres atacă la persoană

În loc să observe imaginea de ansamblu și să scoată în evidență potențialul, nu rezultatele, el analizează fiecare acțiune cu scopul de a intimida: puteai să faci mai bine, nu ai avut motivele cele mai bune, nu ești sincer…Învinovățirea și acuzarea propriei persoane te vor ține în suspans tot timpul, iar dacă vei reuși vreodată să treci la acțiune, va găsi motive să te critice pentru că ai făcut-o.

  • Producătorul de stres creează false așteptări

Nefiind mulțumit cu varianta ta de astăzi, stresorul te face să-ți pui speranța într-un mâine mai bun, bazat pe factori externi. Întrucât tu nu ești suficient de bun și eșecul este cel mai mare dușman pe care-l poți avea, el pretinde că norocul va trebui să îți surâdă cumva. Insistând ca viața să se desfășoare doar conform anumitor tipare idealiste, stresorul te ține într-o permanentă încordare între două evenimente. 

Soluția pentru această capcană este să-ți amintești mereu ceea ce ai deja și să nu te compari cu alții.

Înainte de a vedea cele opt unelte prin care putem să ne concentrăm pe ceea ce vrem să creem și să dominăm stresul, aș vrea să-ți amintesc despre primul pas pe care trebuie să-l faci pentru a intra pe acest traseu. Cheia constă în a recunoaște vocea producătorului de stres. Primul pas este să-ți spui că nu tu ești cel ce vorbește, ci tu doar asculți. Foloseste apoi cele 3 unelte de care vom vorbi în continuare. 

✅ Prima unealtă: STOP

Aceasta este cea mai importantă unealtă, pentru că o dată ce ai învățat să te oprești, le poți folosi și pe celelalte. STOP este un acronim care stă pentru:

S: Stai, dă-te înapoi! Creează o distanță între tine și situație

T: Trage învățăminte, gândește-te! Care este adevărul despre această situație? Ce anume cauzează acest stres? Care sunt opțiunile și piedicile?

O: Organizează-ți gândurile! Ce strategie ai?

P: Pune în aplicare! Treci mai departe, cu mai multă claritate.

⚠ Ceea ce aș vrea să reții aici este că nu toate situațiile necesită aceeași măsură de timp. Unele au nevoie doar de câteva clipe, în timp ce altele necesită și câteva zile. 

✅ A doua unealtă: Fii propriul manager

A fi managerul propriei vieți înseamnă să fii proactiv și să-ți asumi răspunderea pentru rezultatele actuale. Marele avantaj al acestei unelte este că te asigură de recuperarea independenței, prima apărare în fața producătorului de stres. De asemenea, independența este esențială pentru sănătatea ta fizică și mentală.

Imaginează-ți că ai propria companie. Tu ești managerul și convoci comitetul director pentru a analiza situația, fiindcă tu ai stabilit agenda. Indiferent ce zic ceilalți, decizia îți aparține!

  1. Care este misiunea pe care ți-o asumi?

Cine ești? Care este scopul tău în viață? Ce ar putea face compania ta să fie de succes?

     2. Care este produsul de bază pe care îl oferi?

Care este vocația ta, cu ce te ocupi? Tu ești cel care schimbă activitatea, dar mai întâi vei evalua ce ai de făcut acum.

    3. Care sunt politicile și valorile tale?

Revizuiește-ți valorile pe care le-ai acceptat devreme în viața ta, dar sunt neactualizate.

  4. Care-ți sunt prioritățile?

Ce obiective sunt mai importante? Pe ce-ți concentrezi atenția?

  5. Care sunt resursele tale interioare și exterioare?

Cât de bine accesezi aceste resurse? Cât de mult folosești din ele? Care din ele au rămas nefolosite?

  6. Cine sunt acționarii tăi?

Vezi cine are o anumită cotă în viața ta, ca proprietari ai unor părți din ceea ce ești. Este posibil ca proprietarii companiei tale să nu fie oameni, ci concepții, obiceiuri sau activități.

 7. Ce ai primit la schimb pentru acțiunile tale?

Ce ai tranzacționat? Pentru ce ai vândut părți din tine? Pentru iubire, pentru dependențe, pentru bani sau plăcere? Consideră și alte opțiuni.

8. Cum poți să-ți răscumperi acțiunile?

Observă și alege o zonă a vieții tale în care crezi că ai cedat prea mult control și scrie pașii necesari pentru a o răscumpăra. Uneoriu ceilalți nici nu trebuie să fie anunțați că vrei să răscumperi ceva. Este suficient să știi tu că ai ceva de făcut!

Unealta trei: Cele 3 întrebări de control

Sunt multe lucruri în viața noastră asupra cărora nu avem niciun control:

  • Atitudinea altora
  • Alegerile altora
  • Motivele altora
  • Preferințele altora
  • Respectul altora
  • Receptivitatea altora

Când ne ocupăm să controlăm unele sau toate acestea, pierdem controlul asupra lucrurilor pe care chiar putem să le controlăm.

Pentru a ne ușura de stresul că nu putem controla totul, este important să ne adresăm următoarele 3 întrebări:

✓ Ce nu controlez aici?

✓ Ce încerc de fapt să controlez?

✓ Ce aș putea să controlez și nu controlez în prezent?

Te rog să alegi o situație pe care o consideri stresantă și examineaz-o prin aceste trei întrebări.

Aceste trei întrebări de mai sus de ajută să capeți claritate și să găsești opțiuni. Vei avea parte de surprize pentru că vei începe să controlezi lucruri la care nici nu te gândeai.

Aș vrea să te las în compania unui citat din Epictet, care deși a fost născut ca sclav a devenit unul din cei mai importanți filosofi ai lumii antice:

[su_quote]Fericirea și libertatea încep cu înțelegerea clară a unui principiu: există printre realitățile care ne stau în față unele în puterea noastră și altele independente de voința și puterea noastră. Numai după ce te-ai confruntat cu această regulă fundamentală și ai învățat să distingi între ceea ce poți controla și ceea ce nu poți controla, devin posibile acea liniște interioară și eficiență exterioară. Părerea, impulsurile, dorința, aversiunea, într-un cuvânt, tot ceea ce reprezintă propria activitate, țin de noi. Aceste lucruri depind de noi, pentru că sunt chiar subiectul influenței pe care dorim să o exercităm. Putem să alegem întotdeauna conținutul și tipul vieții noastre interioare. Sunt în afara voinței noastre trupul (n.a. felul în care arătăm), faima, forța de conducător, într-un cuvânt, tot ceea ce nu constituie treburi specifice nouă. Trebuie să ne amintim că aceste lucruri sunt exterioare și ca urmare nu trebuie să avem grija lor. Încercarea de a controla ori a schima ceea ce nu poți are drept rezultat numai chinul.[/su_quote]

apocalipsa-5c-c_14377437_f9d46caa666b23b057a67c0d4242c207596835df