AscultareA atentă

Cât de des ați avut o conversație cu cineva și ați crezut că sunteți atent, pentru a vă da seama la scurt timp că nu vă mai amintiți ce a spus cealaltă persoană? Sau, poate, v-ați distras în timp ce vorbea și ați ratat mesajul pe care încerca să îl transmită.

În lumea aglomerată de astăzi, poate fi greu să excludem distragerile cum ar fi zgomotul și dispozitivele electronice, iar propriile noastre gânduri sau reacții ne pot îndepărta de o conversație. Deci, cum putem asculta mai eficient?

Când ascultăm „cu atenție”, putem fi conștienți de aceste bariere și rămânem încă deschiși la ideile și mesajele vorbitorului. Așadar, în acest articol, explorăm ascultarea atentă și vă sugerăm modalități simple de a utiliza această tehnică pentru a vă îmbunătăți abilitățile de ascultare.

Ce este ascultarea atentă?

În cartea sa din 1994, „Oriunde te duci, acolo ești”, Jon Kabat-Zinn, profesor de medicină emerit la Facultatea de Medicină a Universității din Massachusetts, spune că a asculta atent înseamnă „a acorda atenție într-un mod special, intenționat, în momentul prezent și fără judecată. “

Ascultarea atentă te încurajează să fii conștient de momentul prezent și să renunți la distrageri și la reacțiile tale fizice și emoționale la ceea ce îți spun oamenii. Când nu ești atent, poți fi distras de propriile gânduri și griji și nu reușești să vezi și să auzi ce fac și spun alții.

Expertul în comunicare Rebecca Shafir sugerează că o persoană obișnuită își poate aminti doar 25% din ceea ce a spus cineva, la doar câteva minute după o conversație. Scopul ascultării conștiente este de a reduce la tăcere zgomotul intern al propriilor gânduri, astfel încât să puteți auzi întregul mesaj și pentru ca vorbitorul să se simtă înțeles.

Notă:

Unii oameni sunt sceptici în ceea ce privește atenția, deoarece consideră că aceasta se încadrează în categoria „medicinii alternative” sau „remediilor naturale”. 

Cum să asculți cu atenție

Adesea, desfășurăm activități și interacționăm cu oamenii fără să ne gândim. Ascultarea atentă este un proces de „trezire” din acea inconștiență. În studiul său, „Ieși din propriul tău cap: ascultare atentă pentru managerii de proiect”, autorul Charlie Scott descrie trei elemente cheie ale ascultării conștiente pe care le poți folosi pentru a-ți îmbunătăți abilitățile de ascultare:

1. Fiind prezent. Când ascultați cu atenție, concentrarea dvs. ar trebui să fie asupra persoanei pe care o ascultați, fără distrageri. Deci, cum faci asta?

Simplificați-vă împrejurimile: locurile de muncă sunt pline de distrageri, cum ar fi telefoane, computere, imprimante și dispozitive electronice. Păstrați spațiul de lucru ordonat și dezactivați dispozitivele.

Acordați-vă timp: luați un minut sau două pentru a vă liniști mintea înainte de a vă întâlni cu cineva. Practicați câteva tehnici de relaxare, cum ar fi respirația profundă și relaxarea musculară, înainte de conversație.

2. Cultivând empatia. Adesea vedem lumea prin prisma propriilor noastre experiențe, personalitate și credințe. Când ești empatic, poți înțelege o situație din punctul de vedere al altcuiva. De exemplu, îi puteți valida perspectiva recunoscându-i părerea. Nu înseamnă că trebuie să fii de acord cu ea, ci doar că accepți că are o perspectivă diferită de tine.

3. Ascultând propriile „indicii”. Potrivit lui Scott, replicile noastre sunt gândurile, sentimentele și reacțiile fizice pe care le avem atunci când ne simțim anxioși sau furioși pot bloca ideile și perspectivele cu care nu ne simțim confortabil. Ascultarea atentă ne poate ajuta să fim mai conștienți de indicii și ne permite să alegem să nu le lăsăm să blocheze comunicarea.

Regula este simplă: pur și simplu „Ascultă!” Ascultați cu atenție. Acordați o atenție completă celeilalte persoane și nu lăsați alte gânduri – cum ar fi ceea ce veți spune în continuare – să vă distragă atenția.

Care sunt beneficiile unei ascultări conștiente?

Ascultarea atentă depășește ascultarea activă, care oferă o listă de verificare a acțiunilor de urmat, dar nu vă solicită neapărat pe dvs., ascultătorul, să monitorizați gândurile, sentimentele sau reacțiile care ar putea afecta ceea ce auziți. În schimb, ascultarea atentă te poate ajuta să devii conștient de distrageri, astfel încât să te poți reorienta și să asculți conștient.

Ascultarea atentă te ajută să:

Păstrezi informații.

Te oprești înainte de a vorbi, astfel încât să poți lua în considerare efectul cuvintelor tale.

Fii atent pentru mai mult timp.

Îmbunătățești stima de sine.

Scott sugerează, de asemenea, că ascultarea atentă poate avea beneficii fizice și psihologice. 

Bariere pentru o ascultare eficientă

Viața modernă este plină de distrageri: TV, radio, zgomot din trafic, telefoane, laptopuri și așa mai departe, ceea ce poate face dificilă ascultarea cu toată atenția noastră.

Mai mult, atunci când ascultăm, avem tendința de a acționa pe „pilot automat”, dând din cap și acceptând fără a auzi cu adevărat sensul cuvintelor. S-ar putea să întrerupem, să dominăm conversația sau să ne gândim la ce vom spune în timp ce cealaltă persoană vorbește. De asemenea, putem fi rapizi să judecăm, să criticăm și să contrazicem oamenii dacă opiniile lor nu se potrivesc cu ale noastre.

Interesul personal păstrează propriile noastre gânduri și nevoi în fața minții noastre, împingând vorbitorul în spate. Prejudecățile, experiențele din trecut, motivele personale și vorbirea de sine negativă te pot face, de asemenea, să te concentrezi asupra ta.

Scott spune că există bariere psihologice care pot inhiba și comunicarea. Acestea pot include presupuneri incorecte, oferirea de sfaturi sau analize nesolicitate, intrarea în negare și senzația de teamă, apatie, gelozie sau defensivă.


Puncte cheie

Ascultarea atentă este un mod de a asculta fără judecată, critică sau întrerupere, în timp ce este conștient de gândurile și reacțiile interne care pot împiedica oamenii să comunice cu dvs. în mod eficient.

Când ascultați cu atenție, sunteți pe deplin prezent în acest moment, ceea ce înseamnă că puteți absorbi întregul mesaj al vorbitorului, iar acesta se poate simți auzit și respectat.

Fiind prezent, cultivând empatia și ascultându-ți propriile indicii, poți învăța să renunți la reacții și alte distrageri care îți blochează înțelegerea, astfel încât să rămâi deschis și receptiv la ideile altora.

Mindtools.com

error: Content is protected !!
0

Your Cart