fbpx

10 Lecții Importante Despre Carieră Pe Care Mulți Oameni Le Invață Prea Tarziu

Vreau sa spun de la bun inceput ca acest articol nu este exhaustiv (desi are peste 2500 de cuvinte…). Cand vorbim de conducere, in primul rand ma gandesc la leadershipul care transforma si iti recomand sa asculti prezentarile video „Cele 21 de legi indiscutabile ale leadershipului.”

Pentru acest articol, ma voi limita la sapte din cele noua abilitati de leadership analizate de testul de pe pagina noastra. Retine ca vorbim aici de abilitati, nu de principii. Abilitatile reies din aceste principii si sunt astfel o consecinta a intelegerii lor. Desigur, unele din acestea se aseamana foarte mult cu principiile: abilitatea de influentare, siguranta, motivarea sau viziunea. Ca o regula generala, abilitatile sunt ceea ce liderul invata sa faca pentru oamenii sai, principiile sunt standardul la care se raporteaza.

1.Siguranta

Am scris un articol intreg despre cum sa-ti construiesti increderea de sine si inca unul despre influenta familiei si a scolii in formarea rezilientei inca din copilarie. Vei castiga daca le citesti! Pe langa acestea, iti recomand sa urmeresti aici Legea Imputernicirii, in care vorbesc despre barierele in calea formarii de alti lideri si in special lipsa de siguranta.

 2.  Atitudinea 

Despre atitudine in leadership am scris aici. Este adevarat ca articolul se rezuma la cele 5 elemente care influenteaza atitudinea dar acestea pot foarte bine sa fie folosite si ca strategii de imbunatatire a atitudinii. De exemplu, stiind ca personalitatea este unul dintre factori, testele de personalitate te vor ajuta sa-ti descoperi si sa pui in valoare punctele forte ale personalitatii tale.

Daca este sa ne ocupam putin de convingeri, voi mai adauga peste ceea ce am mentionat deja in articol, cei cinci factori care influenteaza convingerile noastre:

  • Mediul
  • Experientele din trecut
  • Evenimentele
  • Cunostintele
  • Folosirea imaginatiei
  • Pentru imbunatatirea atitudinii, tot ce ai de facut este sa ai grija la acesti cinci factori de mai sus: sa iei cate o decizie in legatura cu fiecare domeniu, si sa te disciplinezi in vederea respectarii acestor decizii.

3. Inteligenta Emotionala

Despre EQ si legatura ei cu succesul, acest material video poate sa vorbeasca cel mai bine. Vreau doar sa stabilim cateva aspecte tehnice despre Inteligenta Emotionala, pentru cei care inca sunt sceptici cu privire la legitimitatea EQ.

IQ este „masura abilitatilor rationale, logice, analitice si intelectuale. Ea are de-a face cu abilitatile matematice, vizuale, spatiale si verbale”, dupa cum spun Steven J. Stein si Howard E. Boo, in cartea The EQ Edge: Emotional Intelligence and your success. IQ se concentreaza pe cat de repede invatam ceva nou, retinem informatie, manevram cifrele, gandim abstract si analitic. Totusi, cu totii cunoastem persoane cu IQ mare dar care nu stau bine in viata personala sau profesionala. Zaua lipsa este Inteligenta Emotionala, care a fost definita in mai multe moduri.

Reuven Bar-On a numit-o „o varietate de capacitati non-cognitive, competente si abilitati care influenteaza capacitatea de a face fata presiunilor si solicitarilor din mediul sau.”

Peter Salovey si Jack Mayer, creatorii termenului Inteligenta Emotionala, o descriu astfel:

„Abilitatea de a percepe emotiile, de a accesa si a genera emotii astfel incat sa asiste gandirea, sa inteleaga emotiile si sensurile emotionale si de a regla emotiile intr-un fel care sa promoveze dezvoltarea intelectuala si emotionala.”

Creatorii modelului EQ-i 2.0 (cel pe care-l folosim in Academia de Leadership) au definit-o astfel:

„Un set de abilitati emotionale si sociale care influenteaza felul in care ne percepem si ne exprimam, facem fata provocarilor si folosim informatia emotionala intr-un mod eficient si plin de sens.”

In limbajul comun, Inteligenta Emotionala este numit „inteligenta strazii” sau abilitatile naturale si de bun simt. Ea are de-a face cu abilitatea de a observa cu obiectivitate punctele noastre forte, precum si a fi deschisi spre intelegerea limitarilor.

Un scurt instoric

Inteligenta Emotionala este parte din anatomia creierului. Tehnicile sofisticate de „cartografiere” a creierului au confirmat ca multe procese de gandire trec prin centrii emotionali, inainte sa ia drumul psihologic care converteste informatia din exterior in actiune.

Concentrandu-ne pe dezvoltarea moderna a EQ, ne putem opri in anul 1920, cand psihologul Edward Thorndike vorbea despre „inteligenta sociala”, pentru ca mai tarziu, David Wechsler, unul dintre autorii testelor IQ, sa accentueze importanta „factorilor emotionali”. Astfel, in 1940, intr-un articol citat nu foarte des, Wechsler a accentuat ca factorii „ne-intelectuali” ale inteligentei generale ar trebui inclusi in orice masuratoare completa. Tot in acest articol se vorbeste si despre ceea ce el numea abilitati „afective”, de fapt inteligenta sociala si emotioanala, despre care el credea ca sunt critice pentru o imagine de ansamblu. Din nefericire, acei factori nu au fost inclusi in testele de IQ si nu li s-a acordat mare atentie atunci.

In anul 1948, un alt cercetator, R.W. Leeper, a promovat ideea „gandului emotional”, despre care el credea ca are o contributie la „gandul logic”. A trebuit sa treaca mai mult de 30 de ani pentru ca atentia psihologilor sa se indrepte spre aceste idei.  Totusi, in 1955, Albert Ellis a inceput sa exploreze ceea ce avea sa fie cunoscuta drept Terapia Comportamentului Rational Emotional. Era de fapt un proces care invata oamenii sa-si examineze emotiile intr-o maniera logica si atenta. In anul 1983, Howard Gardner de la Harvard a scris despre posibilitatea „inteligentelor multiple”, inclusiv „capacitatile intra-psihice”: o aptitudine de introspectie si „inteligenta personala.”

In acest moment, Reuven Bar-On era activ in acest domeniu si a contribuit la sintagma „Coeficient Emotiona” sau EQ. Termenul Inteligenta Emotionala a fost definit in anul 1990 de John Mayer de la Universitatea New Hampshire si Peter Salovey de la Yale. Ei au preluat si dezvoltat conceptul profesorului Gardner si impreuna cu colegul lor David Caruso au creat un test alternativ de Inteligenta Emotionala, care spre deosebire de EQ-i (Emotional Quotient Inventory) se bazeaza pe abilitati si nu pe auto raportare. Testul acesta se numeste MSCEIT. Pentru mai multe detalii legate de Inteligenta Emotionala in leadership, te rog sa verifici celelalte articole de pe blogul nostru, AICI si AICI.

 4. Leadershipul transformational

Liderul care transforma are cinci caracteristici:

  1. El vede ceea ce ceilalti nu vad
  2. El spune ceea ce ceilalti nu spun
  3. El crede ceea ce ceilalti nu cred
  4. El simte ceea ce ceilalti nu simt
  5. El face ceea ce ceilalti nu fac

Pentru mai mult, iti recomand sa urmaresti ACEST material video (este in engleza).

5. Viziune

Găsirea viziunii este un lucru care ține în mare măsură de intuiția liderului, iar aceasta trebuie să fie una informată, disciplinată (cand vorbesc de intuitie, ma refer la constiinta. Iata cum defineste DEX-ul intuitia: INTUÍȚIE, intuiții, s. f. 1. Capacitatea conștiinței de a descoperi, pe cale rațională în mod spontan, esența, sensul unei probleme, al unui obiect).

Richard Fairbank, director executiv la Capital One spune:

[su_quote]“Găsirea unei strategii vizionare în care tu ca lider să crezi este un lucru foarte intuitiv. Sunt multe lucruri pe care liderul nu le poate prevedea, folosind doar date. Cum știi ce vei avea nevoie în trei ani de-acum încolo? Și totuși, trebuie să începi să te dezvolți acum, pentru că altfel nu vei avea mai târziu ce-ți trebuie. Compania noastră angajează analiști brilianți; avem una din cele mai grozave baze de date din lume. Dar la sfârșitul zilei, descopăr că tot ce fac datele este să ne împingă mai departe de limitele noastre, unde din nou totul este neclar.” [/su_quote]

Depășirea limitelor cere disciplină, pentru că liderii sunt chemați să creeze viitorul, în loc să construiască pe trecut, iar pentru aceasta, intuiția disciplinată contează mai mult ca orice. Practic, viziunea ne cere un salt al credinței, să treci dincolo de datele pe care le deții și să alegi inteligent. Intuiția disciplinată prin înțelegerea datelor și aplicarea lor, este singura soluție pentru a lua decizii bune. Într-un studiu realizat pe 60 de antreprenori care au construit și au condus companii de mare succes în California, toți au spus că în luarea deciziilor ei au cântărit datele relevante în lumina emoțiilor lor intuitive.

Provocarea de a lua decizii bune este precum încercarea de a prognoza vremea

Într-un alt studiu, cercetătorii au cerut voluntarilor să prognozeze vremea bazat pe anumite indicii extrase din date meteorologice. Relația dintre aceste indicii și efectele lor asupra vremii erau atât de adânc îngropate în funcțiile probabilistice încât analiza datelor era nefolositoare. Așa că fiecare participant avea mai multe posibilități să ghicească, la urmă spunându-i-se dacă a ales bine sau nu. Cu alte cuvinte, li s-a oferit șansa să învețe ce mergea și ce nu mergea, întocmai ca un lider care învață în mod natural pe parcursul carierei. După 50 de încercări, oamenii ghiceau corect în 70% din alegeri. Asta pentru că în timp, au căpătat un simțământ a ceea ce era corect, întocmai ca într-un proces obișnuit în care testezi ce se potrivește cel mai bine. Deși intelectul era încă blocat, intuiția le spunea ce să aleagă.

Așa se întâmplă în viața reală, când creierul acumulează date din alegerile pe care le facem, pentru ca mai târziu să se slujeacă de aceste date pentru a ne informa cu privire la corectitudinea unei decizii. Această înțelepciune experimentată se localizează însă într-o zonă a creierului dincolo de influența cuvintelor și de aceea liderii au nevoie să învețe să-și folosească simțul intuitiv pentru a o accesa.

Cicuitul din creier implicat în luarea deciziilor dificile trece și prin amigdală, locul unde creierul stochează emoțiile asociate cu amintirile. Pe baza acestor amintiri, creierul aplică aceste reguli ale deciziilor, ajungând la cele mai bune concluzii. Însă creierul nu ne informează de aceste decizii prin cuvinte, ci prin reacții pe care le resimțim la nivelul tractului gastrointestinal, în stomac, trimise de sistemul limbic. În concluzie, intuiția îi oferă liderului o cale către înțelepciunea acumulată pe parcursul vieții chiar și în mod inconștient.

6. Motivare

Despre motivare am vorbit deja in ACEST articol. Vreau doar sa subliniez cele 3 forte interne care ne motiveaza (Autonomia, Maiestria si Scopul) si cum le putem folosi:

⚙ Sunt patru aspecte asupra cărora oamenii au nevoie de autonomie.

✅ Sarcinile. Conform șefului pe cercetare și dezvoltare de la 3M, majoritatea invențiilor pe care compania se bazează chiar și astăzi au apărut în perioada când staful tehnic putea petrece 15% din timpul lor în sarcini aleatorii, care le făceau plăcere. Proiectul a fost implementat prin anii 1930-1940 de președintele William McKnight și a rămas până în prezent. Dar nu multe companii practică acest model. Una dintre puținele este Google, care oferă o zi pe săptămână pentru proiecte aleatorii. Din această practică au apărut Gmail, Google News, Google Talk și Google Sky.

✅ Timpul. Jeff Gunther a introdus în companiile sale conceptul ROWE. Prima mare companie care a implementat proiectul a fost Best Buy. La sediu, angajații nu au orar de lucru și totuși eficiența nu a scăzut deloc. Din contră, a crescut cu 35% iar relațiile angajaților cu familia și prietenii s-au îmbunătățit semnificativ, în timp ce loialitatea față de companie a crescut.

✅ Tehnica. Zappos, retailerul online de încălțăminte fondat de Tony Hsieh, recrutează, instruiește și implică angajații într-u mod diferit. Proaspeții angajați trec printr-o săptămână de instruire, la sfârșitul căreia primesc 2000$ dacă nu vor să stea. Oamenii care aleg să rămână primesc salarii decente și mai important, au autonomie asupra procedurilor. Când sună telefoanele, singura lor sarcină este: mulțumește clientul. Atât! Fără șabloane sau scenarii, fără monitorizare, fără timpi pentru fiecare convorbire telefonică (nu este de mirare că acele companii care ractică acest model, au o rată de abandon de 35%). Nu contează dacă durează un minut sau o oră, ceea ce este important este că rata de abandon la Zappos este foarte scăzută.

✅ Echipa. La lanțul de magazine Whole Foods, nu oamenii care supraveghează fiecare departement fac angajările, ci chiar angajații. După cele 30 de zile de testare, candidații sunt selectați prin vot de către ceilalți angajați. Cinstit? Cred că da! Practici asemănătoare se regăsesc și la W. L. Gore & Associates sau Facebook.

⚙ Măiestria a fost evidențiată în lucrarea psihologului ungur Mihaly Csickszentmihalyi, care a făcut experimente cu pagerele. Pe parcursul unei săptămâni, participanții au fost contactați periodic și surprinși în mijlocul unei anumite activități. Apoi, au fost rugați să completeze într-un formular cum se simțeau când desfășurau diferitele taskuri. Ceea ce s-a descoperit a fost conceptul de „fluiditate” sau starea în care există cea mai mare eficiență. Când sunt în această stare, oamenii au ținte clare, feedback imediat, iar relația dintre sarcină și abilitatea este una desăvârșită. În „fluiditate”, oamenii trăiau momentul atât de mult și se simțeau atât de mult în control încât timpul, locul și chiar eul se topeau. Aici avem de-a face cu autonomia dar și cu implicarea. Așa cum spunea poetul W. H. Auden, „uităm de noi în funcție.”

⚙ Scopul ține de ținte, cuvinte și politicile de funcționare.

✅ Țintele. Scriitoarea Silvia Hewlett a descoperit în cercetările ei că atât cei născuți în perioada 1946-1964 (baby boomers) cât și copiii lor redefinesc succesul. Niciuna din generații nu mai spune că banii sunt o recompensă importantă. În schimb, ei aleg factori precum „o echipă grozavă” sau „abilitatea de a oferi ceva societății prin muncă.”

✅ Cuvintele. Un studiu realizat cu câțiva ani în urmă pe absolvenți ai facultăților de management a descoperit că 56% dintre ai au recunoscut că trișează în mod regulat. În consecință, câțiva studenți de la Harvard au făcut un plan. L-au numit „jurământul MBA”, un angajament Hipocratic în care se angajează să urmărească acele cauze mai mari decât rezultatele urmărite în afaceri. De la bun început se pot citi cuvinte precum: „scop”, „un bine mai mare”, „sustenabil”, cuvinte care nu vin din mentalitatea veche de management. Astăzi, mai mult de 300 de instituții au implementat acest jurământ.

✅ Politicile de funcționare. În ciuda politicilor de etică în corporații, comportamentul neetic nu pare că a scăzut. Reducând etica la o listă de bifat, acțiunile afirmative devin deodată o grămadă de sarcini pe care organizația trebuie să le îndeplinească pentru a arăta că nu face discriminare. Înainte, angajații erau motivați din interior să facă ceea ce trebuie, dar de-acum au o motivație externă pentru a se asigura că organizația nu dă de necaz. O soluție mai bună ar fi folosirea autonomiei în vederea maximizării scopului. O societate și o organizație sănătoasă începe cu scopul și consideră profitul ca un mijloc de a ajunge la acest scop. De pildă, oamenii care urmăresc îndeaproape țintele externe legate de avere sunt nefericiți chiar dacă ating aceste ținte. Satisfacția nu ține doar de stabilirea de ținte, ci și de alegerea potrivită a acestora. Distingem aici între țintele pentru scop și țintele pentru profit.

7.  Influentare

Noi nu putem schimba pe nimeni, decat pe noi insine. Dar putem influenta! Pentru a influenta pe altii, avem nevoie sa intelegem lucrurile care-i influenteaza. Conform lui Tonny Robins, sunt trei mari domenii care ne influenteaza deciziile:

  • Motivul pentru care facem ceea ce facem
  • Cosmoviziunea, sau cum vedem lumea
  • Emotiile

O buna intelegere a acestor trei domenii va imbunatati capacitatea ta de influentare cu mult peste asteptari! Pentru detalii, poti solicita AICI o sedinta de coaching.

Pentru a ajunge la success în cariera ta, indifferent de poziția pe care o ocupi, concentrează-te pe dezvoltarea abilităților de conducere.
Liderii pot fi eficienți începând cu simpla lor prezență în echipă. Prezența lor este inspiratoare și motivatoare. Ei știu ce trebuie să spună astfel încât membrii echipei să înțeleagă ce este de făcut și tot ei, liderii, își pot convinge echipa să susțină anumite cauze.

Când ai parte de lideri talentați și eficienți în echipa ta, te afli pe drumul către success. Dezvoltă aceste abilități de conducere începând cu tine și cu membrii echipei tale – și vei observa îmbunătățirea performanței și a productivității. Ai o idee care ti-a placut foarte mult si vrei s-o aplici incepand de astazi? Lasa-ne un comentariu!

Lasă un răspuns

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart