12 căi de a ajunge de unde ești, acolo unde vrei să fii (continuare)

Au trecut cateva ore de la publicarea primei parti a discutiei noastre despre cum sa ajungi la un maine mai bun. Daca ai citit-o (hai ca n-a fost chiar atat de lunga;), ar fi trebuit sa-ti alegi deja unele din cele 6 metode. Si daca da, chiar sunt curios sa-mi spui pe care din ele o vei aplica. Pentru ca, daca vrei ca lucrurile sa se schimbe pentru tine, este nevoie ca mai intai sa se schimbe ceva in tine. Bun…Si-acum sa trecem mai departe.

7. Gaseste-ti stimulii.

Nu, nu este vorba despre ceea ce te simuleaza sau motiveaza. Este vorba despre obiceiuri. Mai ales despre cele rele. Suntem facuti din obiceiuri. Asa cum am inceput prima parte a articolului, avem vise la deal dar obiceiuri la vale. Sunt convins ca ai si incercat pana acum sa scapi de ele…Si mai cred ca ai avut si o gramada de nereusite! De ce asta? Pentru ca cei mai multi dintre noi nu cunoastem anatomia unui obicei. Nu e complicat si o sa-ti explic in cateva cuvinte. Daca vrei sa afli mai multe, te poti inscrie AICI in cursul online Happy Habits.

Activitatea creierului intr-un obicei are trei componente:

  • Tragaciul: spune creierului sa intre pe pilot automat si sa “aleaga” un obicei.
  • Rutina: poate fi fizica, psihica sau emotionala.
  • Recompensa: ajuta creierul sa decida daca-si va aminti aceasta bucla a obiceiurilor.

Tragaciul sau stimulul poate fi la randul sau de 5 feluri:

  • Locul (contextul)
  • Timpul
  • Starea emoționala
  • Alți oameni
  • Acțiunea precedenta

Ceea ce as vrea sa retii din aceasta discutie este ca daca nu-ti cunosti stimulul pentru vechiul comportament, nu te vei putea schimba, pentru ca deja faci acel lucru pana sa-ti dai seama. Iar in definirea tragaciului, cel mai important aspect de retinut este SPECIFICITATEA.

8. Aminteste-ti ca durerea procesului este temporara, dar satisfactia realizarii dureaza.

Viata noastra penduleaza intre aceste doua realitati: durere si satisfactie. Luam anumite decizii pentru ca ele ne aduc satisfactie si evitam alte decizii pentru durerea implicata. Problema cu aceasta este ca durerea nu apare doar in urma deciziilor rele. Ea insoteste si adevaratele valori. Iar motivul pentru care luam decizii gresite este ca vrem sa evitam durerea necesara procesului cresterii. Intrebarea care se ridica este cum sa facem diferenta intre durerea buna si cea rea?

In primul rand, corpul poate suporta orice, mintea trebuie educata. Durerea sau placerea, sunt deopotriva reprezentari pe creier ale unor stimuli. Vestea buna este ca ne putem educa mintea sa asocieze aceste reprezentari unei recompense. Cu alte cuvinte, de fiecare data cand suferim in procesul cautarii unui maine mai bun, putem folosi gandirea de tip 2, rationala, pentru a ne aminti ca ne asteapta la final un premiu care merita efortul. Pentru a ajuta creierul in acest aspect putem sa ne folosim memoria. Memoria este una din cele 6 facultati superioare ale mintii si ne poate ajuta sa redirectionam suferinta. De fiecare data cand studiem succesul din viata altora care au avut de suferit, impregnam in memorie recompensa de la capatul procesului. Cand in schimb, ne focusam asupra povestilor de succes facil, de tip mass-media, care nu iau in considerare existenta unui proces de transformare, memoria devine un agent poluant pentru că nu vom putea avea suportul ei in fata stimulior din exterior.

9. Pune-ti increderea in pasii mici.

Lipsa rabdarii este o dovada de imaturitate si chiar mai mult, de malformare cognitiv-emotionala. Aceasta se intampla foarte des in societatea noastra de tip fast-food, concentrata pe rezultate instant. Urim pasii mici pentru ca ne comparam intotdeauna cu ceilalti si conditionam starea de spirit de rezultate. In realitate, succesul trebuie masurat nu in recolta secerata ci mai de graba in samanta semanata. Nu intotdeauna vei avea un seceris abundent. Viata este grea si nedreapta. Oamenii care ajung la un maine mai bun au trecut peste asta. Ei nu mai asteapta ca toti pasii pe care-i fac sa fie incununati cu succes. De fapt, ei nu-si numara pasii. Numararea pasilor arata ca nu meriti sa ajungi la destinatie. De ce? Pentru ca adevarata destinatie este in interiorul tau. Este transformarea care are loc la nivelul caracterului. Orice distinatie exterioara, oricat de atractiva, iti va face mai mult rau sau nu te va ridica la o calitate superioara a vietii. Orice activitate care nu te face pe tine mai bun mai intai, este un de tip lipitoare. Stoarce viata din tine cu fiecare clipa in care o realizezi.

Pasii mici par astfel doar din exterior. Din perspectiva celui care-i face, esi sunt doar atat: pasi. Contabilizarea este suspendata cand esti in proces. De ce? Pentru simplul motiv ca nu stii cat timp va dura. Transformarea ta poate lua mai putin decat a altuia, dar niciodata nu e atat de usor pe cat crezi. Nimic de valoare nu este rapid, nu uita. Cu cat obtii mai usor un lucru, cu atat il pretuiesti mai putin!

10. Gaseste-ti propria linie in nisip.

Definirea propriului centru de valori este esential. Acesta defineste cine esti tu, ce vei tolera si ce nu, la ce vei spune da si la ce nu. Comportamentul este determinat de valori. Insa consecintele sunt determinate de principiile universale. Asa ca sarcina ta va fi sa te asiguri ca ti-ai aliniat valorile cu aceste principii universale. Aminteste-ti! Si criminalii au valori.

11. Imprieteneste-te cu teama.

Cand ai plecat in aceasta calatorie, nu a ai stiut unde te va duce. E-adevarat ca ti-a stabilit niste tinte, valori si strategii, dar nu stii niciodata ce se va intampla dupa urmatoarea decizie. Si mai rau decat orice, este ca de multe ori vei fi singur. Singur cu fricile tale. Ele vor fi un companion constant, cel putin pana ajungi sa ti le recunosti si asumi. Nu exista decizie valoroasa fara sa simti teama. Teama este normala pentru noi oamenii, pentru ca nu cunoastem viitorul si am vazut atatea in trecut. Iar cele doua pot forma un adevarat obstacol in calea inaintarii. Succesul sta nu in a te lupta cu temerile, ci in a avea un “de ce” mai puternic, ceea ce va transforma teama intr-un puternic motivator. Cum asa? Cand inveti sa asociezi teama cu eul mai slab, care vrea sa ramana neschimbat si linistit, acesta va fi ca un strigat de trezire, pentru ca iti va aminti de unde ai plecat si cine nu mai vrei sa fii.

12. Reinventeaza-te, dupa caz.

Aici este miezul schimbarii tale. Traseul pe care ai apucat te face sa cobori in cele mai adanci tainite ale sufletului tau. Fa orice schimbare este necesara. Nu te agata de experienta de pana acum. Nu uita! Ceea ce te-a adus pana aici, nu este obligatoriu sa te duca si mai departe. Nu te lega de idei invechite. Fii dispus zilnic la schimbare. Provoaca-ti sistemul de valori. Adapteaza-l la realitatea de pe traseu. Fii curios, fii nemultumit constructiv. Fii creativ. Dezvolta-ti constienta de sine. Invata sa te cunosti mai bine prin fiecare experienta. Fii un fin observator. Asculta-ti dialogul intern. Nu fugii de tine, obisnuieste-te cu propriile reactii. Cu cat vei trece mai imperturbabil prin fata ta, cu atat mai stapan pe tine vei fi. Cand vei deveni de nezdruncinat, cand nu concepi sa renunti, atunci ai ajuns. Acesta este NOUL TU (chiar nu fac reclama acum…:)

Scrie-mi te rog ce-ai invatat si ce vei aplica. Mult succes!

  • CONTACT
  • contact@alinispas.ro
  • București, România
  • 0727244898

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart