Liderii Care Conteaza: Arata-le Oamenilor Ca Ai Nevoie De Ei

Articole recente

Intrebarea fundamentală în leadership este: Cine are nevoie de cine? Liderul de oameni, sau oamenii de lider? Și daca ar fi sa răspundem că ambele (ceea ce cred că ar fi corect), se naște următoarea intrebare: Cine are cea mai mare nevoie? Oamenii, sau liderul?

Aș spune că oamenii care au nevoie de lider îl pot aduce din exterior, sau și mai bine, îl pot forma în cadrul echipei. În primul caz, contează bugetul, și nu întotdeauna este o achiziție reușită. In cel de-al doilea, contează cultura și șansele de reușită sunt mult mai mari. Ambele sunt necesare, dar cultura atrage și mai mult credit. Vorbesc despre o cultură care nu restrânge, ci eliberează oamenii. O cultură ce oferă responsabilitate, este angajantă si aduce bonusuri semnificative pentru performanțele remarcabile. O cultură în care nimeni nu se simte ca o piedică în calea altora și fiecare înțelege care este contribuția sa. O cultură în care ideile care nu funcționează sunt admirate pentru efort, în loc să fie pedepsite. O cultură în care oamenii sunt promovați pentru performanță, chiar înainte de a face dovada îndeplinirii îndatoririlor trasate în mod arbitrar. O cultură în care oamenii nu trebuie să navigheze prin labirinturi și să salute mici generali pentru a putea achita o sarcină. O cultură care îi face pe oameni să se simtă proprietari.

Jack Welch aseamănă această cultură cu acea casă a vecinului în care toți copiii doreau să fie, pentru că acolo era toată distracția și acțiunea. Acolo unde puteau fi găsiți toți prietenii tăi. Acolo de unde nu doreai să pleci acasă pentru cină. Aceasta este cultura “wow” unde angajații sunt chiar fericiți să rămână.

Este adevărat că o astfel de cultură este responsabilitatea administrației, dar ea nu poate fi creată în vid. De fapt, cu cât mai mulți angajați sunt preocupați de valorile de mai sus, cu atât va fi mai ușor să formeze un lider care să-i reprezinte. Iar în cazurile în care cultura suferă, un lider bun nu va apărea acolo întâmplător.

Ca să fiu direct, de cele mai multe ori nici nu apare, pentru că nu este nevoie de el. Ideea unui superman salvator de organizații este un mit. Organizația se schimbă atunci când i se schimbă cultura, iar aceasta se realizează prin oamenii care o alcătuiesc. Când valorile de care am vorbit mai sus sunt practicate tot mai mult, atunci organizația crește și are nevoie de un lider care să o ducă la următorul nivel. Abea la acest punct echipa are nevoie de un lider, pentru că a crescut suficient. Vorbim astfel, de mai mult faze:

  • Nu știu că nu știu
  • Știu că trebuie să știu
  • Știu ce nu știu
  • Știu și cresc și se vede
  • Merg mai departe, pentru că știu

Sau, așa cum spun John Maxwell și Jim Dornan în cartea lor “How to influence people”, organizațiile se încadrează în una din următoarele categorii:

Târârea. Acesta este nivelul la care se află aproximativ 20% din organizații. Oamenii de aici nu se dezvoltă, nu cresc, ei doar sunt înlocuiți cu alții noi. Moralul unei astfel de organizații este scăzut.
Supraviețuirea. Organizațiile aflate la acest nivel reușesc să păstreze oamenii în echipă (prin manipulări, tehnici și demagogie) dar ei tot nu se dezvoltă. Aici doar se supraviețuiește, fără să existe o perspectivă pentru viitor. Aici se află aproximativ 50% din organizații.
Scurgerea. Organizațiile de la acest nivel petrec timp în formarea unei părți a culturii “wow” și implicit a liderilor, însă neglijează formarea de relații sinergice. Oamenii aleg să plece spre alte organizații unde cultura “wow” a înflorit complet (sau cel puțin așa pare). Vorbim aici despre aproximativ 10% din organizații.
Sinergia. Atunci când construiesc și relații, când își dezvoltă oamenii și îi împuternicesc pentru a-și atinge potențialul, are loc sinergia. Este momentul în care întregul este mai mare decât suma părților. Moralul este ridicat, satisfacția pe măsură, se creează elan și organizația înaintează. Doar 19% din organizații fac asta.
Semnificația. Din cauza atingerii nivelului 4, multe organizații nu mai ajung la nivelul acesta. Este stadiul în care se creează alți lideri. Doar 1% dintre organizații reușesc asta, iar prin ele lumea se schimbă în mai bine.
Dacă vrei să afli mai multe despre cum să ajungi la nivelul semnificației cu organizația ta, comandă AICI sau AICI cartea “Cei 7 ani, cele 7 principii de Leadership”

Cum ramâne insă cu liderul care are nevoie de oameni? Sunt două situații aici.

În primul caz, vorbim de liderul de nivelul 1, sau pozițional. El este urmat doar pentru că trebuie, nu pentru că este nevoie de el. Mă refer la oameni, nu la sistem. Este normal ca orice poziție să fie ocupată, și sistemul ca scop în sine aici duce. Dar nu aceasta ar fi cea mai mare problemă. Este una și mai amenințătoare: șeful care-i folosește pe subalterni pentru interesele proprii. Ce interese? Primul ar fi păstrarea poziției. Al doilea, promovarea. Practic, liderul de nivelul 1 are nevoie de oameni pentru a-i executa ordinele și pentru a munci în folosul său (uneori chiar în locul său). Pentru a păstra articolul mai scurt, nu o să detaliem acest caz. Ne vom ocupa mai mult de cel de-al doilea.

Când liderul are nevoie de oamenii lui și le arată asta

Maxwell spunea: “Când viziunea ta se mărește, nu ai decât două variante: fie renunți la ea, fie ceri ajutor.” Aici constați că ai nevoie de oameni. Pentru că, indiferent cât succes ai avea, cât ai fi de important sau cât de mari realizările tale, ai nevoie de oameni. Nu numai atât, dar este nevoie să le comunici că nu poți câștigă fără ei.

Unul dintre președinții Statelor Unite, Lyndon Johnson, spunea că “Nu există probleme pe care să nu le putem rezolva împreună și puține sunt acelea pe care le putem rezolva singuri.”

A cere ajutorul altora îi face să se simtă importanți din următoarele motive:

Oamenii au nevoie să fie nevoie de ei (Contribuția)

Oricui îi place să fie un expert și oricine poate fi un expert (pe domeniul lui). Cu cât soliciți mai mult ajutorul cuiva, cu atât îți va fi mai loial. Și dacă se întâmplă să te dezamăgească, nu uita că în calitate de lider tu decizi cât permiți să te afecteze din deciziile altora. Dacă ai fost proactiv și ai făcut o analiză a riscului, nu vei fi luat prin surprindere. Dacă ai cerut însă ajutorul în ultimul moment, nu uita că nimeni nu-ți poate rezolva problemele.

Oamenii au nevoie să știe că au nevoie de oameni

Potrivit filantropului Andrew Carnegie, o dovadă de maturitate este “atunci când ajungi la concluzia că alți oameni te pot ajuta să faci o treabă mai bună decât dacă ai face-o singur”. O organizație matură este aceea în care liderul le transmite oamenilor săi lecția interdependenței. Când cere altora ajutorul, îi învață să facă la fel.

Oamenii au nevoie să știe că au ajutat

A oferi feedback este la fel de important cu a cere ajutor. Angajatul care nu știe care este răspunsul tău onest la ceea ce a făcut, va avea o performanță scăzută pe viitor, pentru că nu are certitudini. Un feedback onest îi va face pe oamenii tăi să se simtă în centru, nu la periferie.

Concluzie

Abandonează atitudinea de mândrie care te face să dovedești cât ești de capabil și fără ajutorul altora.

Întreabă cine în mod specific te poate ajuta să faci ceva mai bine decât dacă ai fi singur. Cine abea așteaptă să fie rugat să participe la ceea ce deja fac?

Amintește-ți! Liderii care câștigă cu ceilalți îi fac să simtă că sunt în centrul acțiunii, nu la periferie.

Lasă un răspuns

  • CONTACT
  • contact@alinispas.ro
  • București, România
  • 0727244898

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart