Cele 5 componente ale comunicării ce conectează

Articole recente

Oricui i s-a intamplat asta pe parcursul unei convorbiri telefonice…Te-ai gandit de ce reactionezi asa cum o faci, atunci cand esti deconectat? A nu fi conectat iti iroseste timpul. Intrerupe fluxul activitatii si afecteaza productivitatea. Cand vorbim de comunicare, conectarea este totul.

Cand vorbesti la telefon sau navighezi pe net, stii cand ai o conexiune slaba, dar cum stii cand nu esti conectat cu oamenii într-o discutie? Sau cum stii cand te-ai conectat? Sau cand legatura este slaba, ori cand celalalt “a inchis” telefonul?

Majoritatea oamenilor recunosc o conexiune telefonica de calitate, dar habar nu au daca se conecteaza cu ceilalti in situatiile de fiecare zi.

In acest articol o sa observam cum ne putem da seama ca ne-am conectat cu ceilalti, analizand cele 5 componente ale comunicarii care conecteaza. Odată cu aplicarea lor, vei observa mult mai ușor semnele conectării cu ceilalți, asa cum le explica John Maxwell in cartea sa, “Everyone Communicates, Few Connect”:

  • Extra efort: oamenii vor fi dispusa sa faca ceea ce li se cere.
  • Apreciere nesolicitata: oamenii spun lucruri pozitive.
  • Transparenta necontrolata: oamenii manifesta incredere.
  • Comunicare amplificata: oamenii se exprima mult mai usor.
  • Experiente placute: oamenii se simt bine cu privire la ceea ce fac.
  • Legaturi emotionale: oamenii se conecteaza la nivel emotional.
  • Energie pozitiva: bateriile emotionale se incarca atunci cand sunt impreuna.
  • Sinergie: eficienta lor este mai mare decat suma contributiilor lor.
  • Dragoste neconditionata: oamenii manifesta o atitudine de acceptare fara rezerve.

⚙ Planifica-ti mesajul

Înainte de a începe procesul comunicării, este nevoie sa te intrebi ce vrei sa spui si de ce? Aceasta proactivitate te va ajuta sa castigi si timpul tau si pe al celor ce te asculta. Nu uita! Bunii comunicatori vorbesc putin dar spun mult! Nu-ți pierde vremea transmițând informații nenecesare (nerelevante). Prea adesea, noi continuăm să vorbim (sau să scriem, după caz), considerând ca daca transmitem mai mult, avem sanse mai mari să acoperim toate aspectele în discutie. Regula de aur in comunicare este: Mai putin, inseamna mai mult!!!

➠Pasi în planificarea comunicarii:

✓ Intelege-ti obiectivele. De ce comunici?
✓ Intelege-ti audienta. Cu cine comunici? Ce au ei nevoie sa stie?
✓ Intelege-ti mesajul! Doar asta iti va da siguranta.

 ✓Planifica ceea ce ai de comunicat si modul în care vei transmite mesajul.
✓ Observa cât de bine (sau mai puțin bine) a fost primit mesajul.

⚙ Formuleaza-ti mesajul

Claritatea mesajului tine cont de perspectiva celeilalte persoane.

Pentru a comnica mult mai eficient, fa urmatoarele:

✓ Întelege ceea ce este nevoie cu adevarat sa transmiti. Vorbim de nevoia celuilalt, nu a ta!
✓ Anticipeaza reactia celeilalte persoane. Cum faci asta? Testeaza-ti mesajul inainte de a-l lansa, intocmai cum ai testa un produs.
✓ Ai grija la mesajul nonverbal! Peste 90% din comunicare este nonverbala.

Când scrii, ia-ți timp pentru:

✓ Analizarea stilului.
✓ Evitarea limbajului dificil de inteles.
✓ Verificarea gramaticii si punctuatia.
✓ Verificarea tonului, a atitudinii, a nuantelor.

Un alt aspect important de luat în considerare este folosirea imaginilor. ”O imagine vorbește cât o mie de cuvinte”. Totusi, nu abuza! Aminteste-ti si aici regula de aur: Mai putin…

⚠ Un aspect foarte important de care va trebui sa tii cont, este iei in considerare contextul cultural, barierele lingvistice, si sa te pregatesti in avans.

⚙ Alege-ti mijlocul potrivit de transmitere a mesajului

 Daca vrei sa fii eficient, trebuie sa te folosesti de toate oportunitatile de comunicare, dar…aminteste-ti si aici regula de aur! Este mai bine sa folosesti un canal de comunicare pe care sa-l stapanesti la perfectie, decat doua si sa le injumatatesti eficienta. 

Folosirea e-mailului pentru a transmite unele informatii este o cale practica. Insa, cand este vorba de chestiuni personale sau mai sensibile, este cel mai bine fata catre fata sau chiar si la telefon. 

Cand ai stabilit care este metoda cea mai potrivita de transmitere a mesajului, ia in considerare urmatoarele aspecte:

✓ Sensibilitatea subiectului abordat
✓ Usurinta cu care poti comunica detaliile
✓ Preferintele receptorului
✓ Datele limita
✓ Nevoia de a intreba si de a raspunde. De fapt, intr-o comunicare, intrebarile sunt punctul de la care trebuie plecat. 

⚠ Niciodata nu presupune ca stii totul despre ce nevoi are cealalta persoana. Intotdeauna este mai bine sa intrebi, decat sa presupui!

⚙ Primirea si interpretarea mesajului

Pentru a descifra mesajul cat mai eficient, este nevoie de ascultarea empatica, sau cea de nivelul 2. Asta pentru ca, pentru a intelege un mesaj pe deplin, trebuie sa intelegi emotiile exprimate de vorbitor, sa ”citesti” si limbajul corporal.

Este usor sa te concentrezi pe ceea ce ai de transmis deoarece, de obicei, noi avem multe de transmis. Insa, pentru a fi eficient in comunicare, trebuie sa faci un pas inapoi si sa asculti ce are cealalta persoana de transmis.
Acest lucru nu inseamna sa fi pasiv. Ascultarea presupune efort sustinut. Ofera atentia ta neimpartita transmitatorului:

✓ Priveste-ti partenerul in ochi (imagineaza-ti ca ochii tai sunt o lampa care va lumina fata lui).
✓ Observa limbajul sau corporal in timp ce vorbeste.
✓ Evita sa fii distras (telefon, laptop, televizor, alte persoane sau zgomote ambientale).
✓ Zambeste, aproba sau dezaproba, dupa caz (toate acestea sa fie naturale).
✓ Din cand in cand revizuieste ceea ce ti-a fost transmis. Asigura-te ca ai inteles, repetand parti din ceea ce ti s-a spus.
✓ Permite persoanei sa vorbeasca, fara a te gandi la ceea ce vrei tu sa transmiti mai departe.
✓ Nu întrerupe.

⚙ Raspunsul

Ai nevoie de raspuns, deoarece fara un raspuns nu poti fi sigur ca mesajul ti-a fost inteles. Uneori raspunsul poate fi verbal, dar de cele mai multe ori va trebui sa-l “citesti” tu in mesajul nonverbal.

Raspunsul cu ajutorul limbajului corporal este probabil cel mai eficient mod de a înțelege eficiența transmiterii mesajului tău. Observand expresiile faciale, gesturile si postura persoanei cu care comunici, poti intelege:

✓ Nivelul de incredere
✓ Nevoia de defensiva
✓ Acordul
✓ Intelegerea (sau neintelegerea situatiei)
✓ Nivelul interesului
✓ Sinceritatea (sau nesinceritatea)

⚙PUNCTE CHEIE

✓ Comunicarea eficientă presupune mult efort. Oricum, daca vrei să beneficiezi din plin de oportunitatile pe care viata ti le ofera, va fi nevoie sa inveti sa comunici bine.

✓ Fie ca esti vorbitorul sau ascultatorul, scriitorul sau cititorul, tu esti responsabil de acuratetea mesajului transmis sau receptionat. 

Lasa-ne comentariul tau cu ideea care stii ca iti poate imbunatati vizibil rezultatele, daca vei incepe sa o aplici imediat!

Lasă un răspuns

  • CONTACT
  • contact@alinispas.ro
  • București, România
  • 0727244898

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart