Rezolvarea problemelor

Articole recente

Domeniul rezolvării problemelor este unul din cele 5 pe care le analizăm în testul de Inteligență Emoțională în Academia de Leadership. Deși toate domeniile sunt importante, acesta este locul în care se separă oamenii cu probleme emoționale și chiar psihice, de cei care își păstrează integritatea emoțională. De ce? Din două motive. Mai întâi, toată lumea are probleme. Vezi tu, viața este grea, ea nu te răsfață și nu te așteaptă să fii gata până “aruncă” asupra ta problemele ei.

În al doilea rând, rezolvarea problemelor implică durere. Tendința de a evita durerea este naturală se pare. Preferăm să amânăm rezolvarea problemelor, sperând că se vor rezolva de la sine. În realitate, problemele abandonate și nerezolvate se agravează și se întorc asupra ta cu și mai multă putere.

Așa că, pentru a-ți îmbunătăți rezultatele ai nevoie de această unealtă în trusa ta de unelte de leadership. Te avertizez de la bun început că este o unealtă care necesită disciplina amânării. Pentru a ne rezova problemele, avem nevoie să învățăm să amânarea satisfacției. Atunci când confruntăm o problemă de bună voie, înainte de a deveni urgentă, practic alegem să părăsim confortul. Este vechea răscruce: aleg să am satisfacție acum și mai târziu să plătesc factura toate adaosurile sau aleg să sufăr acum pentru a avea o mai mare satisfacție pe termen lung?

După cum vezi, discuția despre rezolvarea problemelor este o chestiune de alegere înțeleaptă.  Iar această înțelepciune se capătă într-un proces. Proces de care o să vorbim în continuare.

✅ Primul pas pentru rezolvarea problemelor este asumarea răspunderii. Pare evident, dar până nu accepți că ai o problemă, nu o poți rezolva.

Când vine vorba de responsabilitate, ne pasc cele două pericole sau extreme. Una este nevroza sau asumarea unei doze prea mari de răspundere, iar cealaltă este extrema problemelor de caracter sau neasumarea răspunderii: întotdeauna alții sunt de vină. Calea de mijloc presupune o analiză “la rece” a situației, înțelegând atât pentru ce ești, cât și pentru ce nu ești responsabil. Este foarte important să faci acest echilibru,încât nicio extremă nu te avantajează.

⚠ De reținut că unele probleme sunt evidente, în timp ce altele nu sunt așa de ușor de identificat. Aceasta, nu pentru că ar fi mai complexe ci pentru că uneori sunt atât de simple încât trec neobservate. Ca regulă, problemele care ne privesc în primul rând pe noi sunt cel mai greu de rezolvat, tocmai pentru că nu le vedem. Se pare că suntem specialiști în a vedea problemele altora, în timp ce pe ale noastre le trecem cu vederea.

Ca parte a unui proces eficient de rezolvare a problemelor, trebuie să cauți activ să observi din timp ceea ce nu ar funcționa correct, chiar dacă totul pare să fie bine. Aceasta se numește proactivitate și te ajută să eviți urgențele. Odată evitate urgențele, suntem foarte aproape de a căpăta control asupra acțiunilor noastre și implicit asupra rezultatelor.

✅ Al doilea pas este informarea. Adunarea de informații începe  prin a adresa întrebările potrivite. Amintește-ți! Cine pune cele mai bune întrebări, va găsi cele mai bune soluții.

Exemple de întrebări:

⚙ Care factori contribuie la crearea și întreținerea problemei?

⚙ Cine este implicat?

⚙ Ce soluții au fost încercate înainte?

⚙ Ce cred alții despre problema în curs?

Dacă vrei să găsești o soluție rapidă, riști să te bazezi pe informații insuficiente bazate pe presupuneri și perspective limitate, de aceea asigură-te că cercetezi bine problema. Adesea sfârșim prin a “rezolva” problema greșită, tocmai pentru că nu ne-am adresat întrebările corespunzătoare.

✅ Pasul trei este definirea problemei.

Odată ce ai înțeles problema, definește-o clar. Claritatea ține de exprimarea cât mai precisă. Cu cât punctezi mai precis ceea ce ai aflat la pasul doi, cu atât îți va fi mai clar ceea ce ai de făcut. Mai mult, când faci o descriere scrisă a problemei, ești forțat să-i stabilești limite specifice. Acest lucru te ajută să te concentrezi pe esențial.

Actorii – persoanele implicate

Iată mai jos o metodă în șase pași de a analiza problemele: 

  • Transformarea – procesul
  • Imaginea de ansamblu – să privești de sus la ceea ce se întâmplă
  • Proprietarul (cel care trebuie să rezolve problema)
  • Mediul organizațional lărgit

⚠ De reținut! Separă simptomele problemei de cauzele sale fundamentale și stabilește factorii care pot contribui la apariția problemei.

✅ Pasul patru reprezintă căutarea ideilor

Având o definiție clară a problemei, generează idei care să se concretizeze în soluții. Cheia este să fii flexibil în modul în care te apropii de problemă deoarece este important să o privești din cât mai multe perspective.

⚠ Cheia

Folosește analogiile în analiza problemei, descoperă similitudinile cu alte probleme și găsește soluții adecvate.

Opțiunile sau ideile îți dau variante. De aceea este atât de important să ceri ajutorul altor persoane implicate sau care pot și vor să te ajute. 

Sfat: nu-ți evalua ideile până la PASUL 5. Dacă faci acest lucru, îți limitezi creativitatea.

✅ Pasul 5: Selectare și evaluare.

Nu pune în aplicare ideile până nu le evaluezi! Știu că vei vrea să aplici rapid o soluție și să dai de-oparte celelalte opțiuni neanalizate încă. Riști însă să refuzi o alternativă cu potențial semnificativ și totodată pierzi din procesul care-ți ascute mintea pentru mai târziu. Pentru că, mai important decât rezolvarea problemei este ceea ce devii în proces.

⚠ Decide elementele necesare pentru o soluție realistă și practică, și stabilește criteriile după care vei decide între soluțiile potențiale.

✅ Pasul șase: planificarea.

Implementarea soluțiilor implică planificare.  Dacă nu ai făcut încă o analiză a riscului în stadiul de evaluare, fă-o acum. Este important să știi la ce să te aștepți odată cu aplicarea soluției propuse.

Tipul planificării depinde de mărimea proiectului de implementat. Pentru proiectele mici, tot ce ai nevoie este să știi cine, ce când și cum va îndeplini sarcina respectivă. Pentru proiectele mai mari ai nevoie de o abordare mult mai sofisticată (Managementul Proiectelor). 

✅ Pasul 7: Trasmiterea ideii.

În procesul de planificare intră și faptul de a-i convinge pe ceilalți că soluția propusă de tine este cea mai bună. Ia în calcul toate consecințele posibile deoarece, cel mai probabil, va trebui să faci față îndoielilor.

Când începi să-ți comunici planul, ascultă mai întâi. Cel care ascultă și pune întrebări are avantajul cel mai mare pentru că știe ce are de făcut. Atenție! Nu vorbim aici de manipulare ci de tact.

 Impactul pozitiv va fi proporțional cu măsura în care soluția propusă poate îndeplini nevoile tuturor.

⚠ Pentru a-ți fi ascultată ideea, este nevoie să te concentrezi din timp pe construirea de relații. Ideea în sine va fi acceptată sau refuzată, în funcție de interdependența pe care grupul o are. 

✅ Pasul 8: acționează!

După ce ți-ai convins colegii  cheie că soluția ta este cea mai de dorit, poți trece la stadiul de implementare. Această parte te va ajuta să uiți “durerile” implicate în proces și reprezintă un final, dar este de asemenea și un început.

Odată ce ai terminat implementarea, este timpul să te angajezi din nou în procesul de rezolvare a problemelor.

Acest proces în 8 pași îți asigură o dezvoltare sănătoasă a metodologiei de rezolvare a problemelor.

Spune-ne în comentarii ce ai învățat din experiență despre rezolvarea problemelor!

Lasă un răspuns

  • CONTACT
  • contact@alinispas.ro
  • București, România
  • 0727244898

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart