Cum să-ți îmbunătățești abilitățile de ascultare?
Articole recente

Laura Whitworth și Karen Kimpsey-House vorbesc în cartea lor Co-Active Coaching despre cele 3 tipuri de ascultare.  În acest articol o să încerc să ți le descriu.

Ascultarea de nivelul 1

Când ne aflăm la nivelul 1 de ascultare, atenția se concentrează pe propria persoană. Ascultăm doar cuvintele celuilalt, dar semnificația vine din ceea ce reprezintă pentru noi acele cuvinte. La acest nivel suntem dominați de pronumele posesiv la persoana I: “gândurile mele, presupozițiile mele, emoțiile mele, concluziile mele despre mine și despre alții. Ceea ce i se “întâmplă” celeilalte persoane vine către noi dar nu se mai întoarce înapoi. Practic, noi absorbim informația dar o reciclăm.

Singura întrebare cu care ne frământăm la acest nivel este: “Ce înseamnă asta pentru mine?” Sunt și situații când preocuparea sau grija pentru propria persoană este o necesitate. De exemplu, atunci când suntem într-o situație nouă, suntem atenții la multe detalii pentru a înțelege cum trebuie să ne raportăm la acea situație. Atunci suntem conștienți de gândurile și de emoțiile noastre, iar deciziile, alegerile și judecățile pe care le facem sunt doar cu privire la propria persoană.  Acest nivel de ascultare ne informează despre noi și ce se întâmplă în jurul nostru și este foarte important, petru că aici înțelegem cum stau lucrurile. De fapt, nivelul 1 de ascultare este potrivit atunci când practicăm gândirea analitică, dar NICIODATĂ într-o conversație. Din păcate, cei mai mulți dintre noi ne aflăm în mod inconștient la acest nivel de ascultare.

Ascultarea de nivelul 2

La nivelul doi, concentrarea este pe cealaltă persoană. Aceasta se poate observa uneori și în postura fizică a două persoane care vorbesc: aplecați înainte, uitându-se intenționat unul la celălalt. În realitate, atenția este concentrată atât de mult pe cealaltă persoană, încât nu se mai observă și lumea din jur. Este experiența îndrăgostiților, care sunt atât de preocupați unul de celălalt, încât nu mai sunt atenți la ceilalți. Ochii lor sunt concentrați doar asupra celuilalt, iar dorința lor este de a fi atât de aproape încât devin una.

Într-un dialog, ascultarea de nivelul doi înseamnă că atenția ta este în totalitate asupra celuilalt. Asculți cuvintele, expresiile și emoțiile. Observi și ce spun și cum o spun. Mai mult, observi și ceea ce nu spun. Înțelegi ce valori prețuiesc, ce vise au și cum văn ei lumea. În alte cuvinte, energia și informația nu mai vin din interior, ci de la celălalt. Tu doar procesezi și reflecți înapoi, precum o oglindă care nu absoarbe deloc lumina. Ești atent la impactul pe care-l are ascultarea ascupra celuilalt, atent, nu monitorizând. Acesta este nivelul empatiei, al clarificării și al colaborării. Când dai dovadă de empatie, recunoști emoțiile partenerului de conversație și faci tot ceea ce poți pentru a-i înțelege perspectiva.

Pentru a asculta empatic, așază-te în bocancii partenerului de conversație și încearcă să vezi lucrurile din punctul lor de vedere. Apoi fă un rezumat a ceea ce el (ea) a transmis, în propriile-ți cuvinte, pentru a demonstra că îi înțelegi perspectiva. De asemenea, adresează întrebări deschise pentru a ajuta persoana să se exprime foarte clar și evită întrebările îndrumătoare care pun cuvintele în gura persoanei. Această atitudine îi oferă posibilitatea de a adăuga detalii și de a vorbi despre sentimentele sale. Nu te teme de momentele de tăcere în timp ce asculți. Ci, mai degrabă, înțelege pauzele ca o posibilitate de a-și termina discursul și de a reflecta asupra a ceea ce a spus. La nivelul doi nu mai poți fi atașat de propria persoană, de propria agendă și de propriile păreri.  Când ești concentrat pe celălalt, dialogul din mintea ta nu se mai aude și ești pregătit să înțelegi.

Ca un avertisment, dacă îți vine în minte ce să spui în continuare și ce întrebare să mai adresezi, asculți la nivelul 1. Însă la nivelul doi, nu doar asculți ce zice celălalt, dar observi toate informațiile care ți se transmit: tonul, ritmul și emoțiile. Răspunsurile tale nu sunt reactive ci tu alegi ce să răspunzi și cum. Mai mult, vei fi atent și la impactul pe care îl are răspunsul tău asupra celeilalte persoane. În felul acesta, asculți de două ori: o dată când te concentrezi pe cel care transmite mesajul, a doua oară când înțelegi impactul tău asupra lui/ei.

Ascultarea de nivelul 3

Ascultarea de nivelul 3 este globală pentru că informația vine de peste tot. Ea include tot ceea ce poți observa cu toate simțurile tale, precum și trei elemente foarte importante: acțiunea, lipsa acțiunii și interacțiunea. La acest nivel operează intuiția, pentru că prin intuiție primești informații care nu se pot observa. Aici, intuiția înseamnă mai multă informație și aceasta îți oferă un mare avantaj.

Performerii extraordinari reușesc să acceseze acest al treilea nivel și astfel pot “citi” o audiență. Oricine are succes în a influența oamenii stăpânește ascultarea de nivelul III. Obervând impactul asupra altora, ei reușesc să își schime comportamentul în mod corespunzător. Pentru a putea stăpâni acest nivel, este nevoie să-ți îmbunătățești gândirea, să-ți lărgești lumea. Niciodată nu trebuie să uiți că dincolo de “lumea ta” există ceva nou de descoperit.

Iată câteva sfaturi pentru a-ți lărgi gândirea dincolo de lumea ta:

  • Nu te lupta pentru certitudine. Ambiguitatea te poate ajuta să-ți lărgești înțelegerea, pentru că înveți să-ți folosești intuiția.
  • Învață din experiențele variate. Nu te mulțumi cu succesul din trecut ci învață din el. Învață din eșecuri!
  • Ascultă la oameni diverși. Este nevoie să înveți și din experiențele altora, să nu faci tu toate greșelile. Mentorii au un rol foarte important!

În continuare, vreau să-ți ofer câteva sfaturi de bun simț.

Pregătește-te pentru a asculta!

Pentru a fi un ascultător eficient, ai nevoie să te pregătești. 
Înainte de o conversație importantă, înlătură tot ceea ce-ți poate distrage atenția astfel încât să te poți concentra și arată partenerului de conversație că are parte de toată atenția ta. Închide-ți telefonul, mesajele instante, închide ușa și fă tot ceea ce poți pentru a nu fi întrerupt.

Dacă nu poți oferi toată atenția persoanei în cauză, atunci stabilește un timp mai potrivit. În orice caz, asigură-te că persoana știe că acea conversație este importantă pentru tine. De asemenea, fă tot ce poți pentru a ușura conversația, pentru ca persoana să se simtă confortabil în prezența ta. Folosește limbajul nonverbal deschis și un ton prietenos.

Ascultarea activă

Când asculți activ, nu faci un efort doar pentru a auzi cuvintele celeilalte persoane, ci mult mai important, încerci să înțelegi însemnătatea acelor cuvinte. Pentru a reuși acest lucru, învață să citești limbajul corporal și semnificația tonului, astfel încât să identifici mesajele „ascunse”. De asemenea, nu întrerupe și nu te lăsa distras de gândurile și opiniile tale. Concentrează-te total pe ceea ce persoana îți transmite. Din când în când sunt binevenite anumite semne (înclinarea capului sau câte un „Bine”, „Înțeleg”) pentru a conștientiza persoana că este ascultată.

Dacă este ceva ce nu înțelegi, așteaptă ca persoana să termine ce are de spus, înainte de a cere o lămurire. Mai mult decât orice, nu formula un răspuns înainte ca persoana să fi terminat de comunicat întregul mesaj și evită orice judecată sau critică până-ți vine rândul să vorbești. Dacă argumentezi sau joci rolul avocatului diavolului în timp ce asculți, poți descuraja persoana să se deschidă înaintea ta.

SFAT. Poate fi destul de dificil să nu formulezi un răspuns, în timp ce celălalt vorbește. Aceasta se întâmplă deoarece noi gândim mai repede decât vorbim și creierul nostru o ia la vale , se îndepărtează în timp ce ar trebui să ne concentrăm pe a asculta. Este nevoie de concentrare consistentă asupra vorbirii partenerului de conversație și acesta necesită mult efort.

PUNCTE CHEIE

Când posezi abilități bune de comunicare, nu doar auzi ceea ce ți se transmite și asculți întregul mesaj. Astfel, îi ajuți pe ceilalți să se exprime complet.
Când este nevoie să asculți, asigură-te că ești pregătit și nu vei fi distras de ceva din mediul tău înconjurător. De asemenea, fă tot ceea ce poți pentru a ușura sarcina partenerului de conversație.

În continuare, folosește tehnicile active de ascultare astfel încât să oferi întreaga ta atenție și să înțelegi elementele nonverbale ale mesajului transmis.
Apoi, urcă nivelul abilităților de comunicare la ascultarea empatică. Când ți se pare potrivit, acceptă momentele de tăcere și fă un efort pentru a vedea lucrurile din perspectiva partenerului de conversație.

Lasă un răspuns

  • CONTACT
  • contact@alinispas.ro
  • București, România
  • 0727244898

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart