Cum să iei decizii câștigătoare

Articole recente

Prioritățile sunt cele care informează asupra calității unei decizii și care pot controla cel mai bine intuiția. Când prioritățile și intuiția se aliniază avem rețeta unei decizii care va ridica organizația la următorul nivel. Vreau să-ți arăt 10 priorități care informează deciziile unui lider puternic, bazate pe întrebarea ce mi se cere? Această întrebare are la bază analiza a doi factori: ce aduce cel mai mare profit (creștere pentru organizație, nu neapărat profit financiar. După cum vom vedea, uneori cele mai bune decizii nu sunt și cele mai profitabile financiar); satisfacția pe termen lung (nu întotdeauna sentimentele plăcute de după luarea deciziei se păstrează în timp. Uneori este tocmai invers: adevăratele decizii bune sunt luate cu un grad de insatisfacție, dar produc cea mai mare satisfacție în timp).
Ce mi se cere?
Ca să poți lua decizii sănătoase chiar dacă sunt nepopulare, trebuie să cunoști care este fișa postului tău. Este vorba însă de mai mult decât poziția propriu-zisă pe care o ocupi la un anumit moment în cariera ta și are legătură cu modelul tău ideal. Așadar, prima ta întrebare nu este ce cer ceilalți, ci dacă ceea ce cer este în acord cu modelul tău ideal.

1.Îmbunătățește-ți abilitățile de relaționare

Modelul tău ideal nu poate ocoli domeniul relațiilor. O slabă înțelegere a oamenilor poate fi cel mai mare obstacol în calea succesului. Autorii Carole Hyatt și Linda Gottlieb scriu în cartea lor When smart people fail:

  

Majoritatea carierelor implică alți oameni. Poți să ai o inteligență academică strălucitoare și totuși să-ți lipsească inteligența socială-abilitatea de a fi un bun ascultător, de a fi sensibil cu privire la alții, de a oferi și a primi bine critica. Dacă oamenii nu te plac, s-ar putea să te ajute să eșuezi…Pe de altă parte, poți să rezolvi greșeli serioase dacă ești inteligent social…O greșeală poate de fapt să te avanseze în carieră dacă șeful tău crede că ai administrat situația într-un mod matur și responsabil.
  

Orice lider lucrează cu oameni și dincolo de orice, i se cere să se conecteze cu oamenii săi. Fiecare om pe care-l întâlnești își pune 3 întrebări:

⚠ Îți pasă de mine?
⚠ Pot să am încredere?
⚠ Poți să mă ajuți?

Pentru a te putea conecta cu ei, trebuie să ți le adresezi ție mai întâi și evident să răspunzi pozitiv la toate. A te conecta înseamnă să-i faci pe ceilalți prioritatea ta. O dată ce ai răspuns cu “da” la ele, vei putea să iei și decizii nepopulare pentru că ai dovedit că mai înainte de tine îți pasă de ei. Înainte de asta, orice decizie legată de oameni este viciată. Să le luăm pe rând.

✅ Îți pasă de mine?

Curajul de a lua decizii nepopulare cu privire la oamenii tăi este alimentat de convingerea că îți pasă cu adevărat de ei. Doar când poți observa lipsa egoismului în dinamica relației cu subordonații tăi, poți căpăta curajul de a nu căuta să-i mulțumești, ci să crești organizația. Iar creșterea presupune constant decizii nepopulare. Acum, ceea ce poate părea nepopular la început poate lăsa locul pentru o atitudine mult mai matură o dată cu trecerea timpului și consolidarea ta ca lider.

🛠 Atunci când îți pasă de echipa ta te vei ocupa de creșterea ei, iar aceasta presupune crearea unui climat favorabil. Oamenii care sunt o za slabă nu pot fi trecuți cu vederea, pentru că o za slabă slăbește tot lanțul. Vorbind despre această lege în cartea sa, Cele 17 legi ale lucrului în echipă, John Maxwell spune că puterea unei echipe este influențată de cea mai slabă za. Când aduni oameni prima dată în echipă, interacțiunea lor este ca operația adunării. Dacă ai un cinci și 4 de 10, vei avea un rezultat de 45, față de 50 într-o echipă în care ai doar dintre cei mai buni, adică de 10. Diferența dintre cele două este de 10%. Diferența se mărește însă dramatic o dată cu dezvoltarea relațiilor din echipă, pe măsură ce se construiește sinergia și avântul, astfel că relația este asemenea înmulțirii. În timp ce echipa cu za slabă are un rezultat de 50.000 (10x10x10x10x5), echipa de care liderului chiar îi pasă va avea un rezultat dublu, adică o diferență de 50%. De ce este așa? Pentru că atunci când vine vorba despre interacțiunea între oameni, de regulă persoana mai slabă controlează relația.

❓Ce este de făcut când ai o za slabă? În primul rând, încerci să ajuți persoana să se îmbunătățească. Îmbunătățirea inteligenței emoționale este lucrul principal, urmat de îmbunătățirea cunoștințelor cu privire la sarcinile trasate. Dacă însă lucrurile nu se îmbunătățesc într-o perioadă rezonabilă de timp, liderul trebuie să arate că îi pasă de binele echipei și de binele respectivei persoane, separându-i. Făcând asta, liderul se va asigura că este discret, clar, sincer și scurt. Și mai presus de toate, să nu amâne luarea acestei decizii. Este o cruzime să ții multă vreme o za slabă în echipă, fără să adresezi ceea ce pentru toată lumea este evident.

✅ Pot să am încredere?

Încrederea se câștigă greu și se pierde ușor, pentru că trăim într-o lume a neîncrederii. Din pricina abundenței exemplelor negative și a publicității de care acestea se bucură în lumea nostră conectată 24/7, este din ce în ce mai greu să găim modele demne de imitat. Însă aceasta nu înseamnă că ele nu există, ci că va trebui să le cauți mai mult, și mai ales unde trebuie. Televizorul nu este cu siguranță locul cel mai bun. Din contră, dacă vrei să-ți pierzi aproape total încrederea în lideri, ascultă emisiunile care se ocupă cu demascarea problemelor politicienilor. Nu că acestea nu ar fi de multe ori reale, numai că energia negativă pe care o transmit astfel de programe ne tulbură viziunea. Practic, în cine să mai ai încredere? Știrile abundă de scandaluri de corupție, și în lumea noastră se fac averi colosale din promovarea nonvalorilor. Singura șansă este să privești mai întâi la tine, și să fii conștient că și tu ai sămânța corupției adânc înrădăcinată. Numai persoana care nu se luptă cu sine va critica ușor pe ceilalți.

✅ Poți să mă ajuți?

Cel mai bun ajutor pe care cineva ți-l poate oferi este să te ajute să descoperi răspunsurile de unul singur, să te conștientizeze de potențialul tău latent. Când face astfel, liderul nu creează doar o grupă de oameni care depind de el la aproape fiecare pas, ci alți lideri capabili să multiplice valorile în ceilalți.

2. Îmbunătățește-ți atitudinea

Les Brown spune că succesul îl punem în buzunar, dar eșecul îl punem la inimă. Într-adevăr, eșecurile pot afecta atitudinea liderului față de sine, față de oamenii săi și față de viață în general. Nimic nu este mai otrăvitor decât un lider cinic, neîncrezător, plin de amărăciune și încapabil de a trece peste nereușită. Și totuși, așa cum spunea J. Wallace Hamilton,

 Creșterea numărului de sinucideri, a alcoolicilor și chiar unele forme de căderi nervoase, este dovada că mulți oameni se antrenează pentru succes, când de fapt ar trebui să se antreneze pentru eșec. Eșecul este mai comun decât succesul; sărăcia este mai prevalentă decât averea; dezamăgirea este mai normală decât atingerea țintelor. 

➠ În calitate de lider ți se cere să ai o atitudine inspiratoare, iar aceasta iese cel mai bine în evidență în situațiile dificile, atunci când lucrurile nu merg așa cum au fost planificate. Eșecul însă poate fi cel mai bun prieten al unui lider.
Felul în care liderul privește eșecul are efecte uriașe atât asupra moralului echipei cât și asupra curajului său. Mai întâi, o echipă care vede eșecul ca pe un drum înfundat va rata ocazia de aur de a învăța și a crește. Apoi, liderul care vede eșecul în acest fel nu va mai avea curaj să ia decizii nepopulare și să vizioneze plantarea lămâiului. În loc să învețe și să meargă mai departe, ei lasă eșecul să fie final. Însă adevărul este că eșecul poate fi un profesor mai bun decât succesul. Așa cum spunea Bill Gates, “Succesul este un profesor slab. El îi face pe unii oameni să creadă că nu pot pierde niciodată.” Ceea ce gândim despre eșec înainte să apară determină cum vom reacționa atunci când acesta va apărea. Pentru că este doar o chestiune de timp până la următorul eșec. Oamenii de succes știu să greșească repede, să învețe la fel de repede, și să uite greu sau niciodată lecția învățată. După cum spunea scriitorul G. K. Chesterton, “Cum gândim atunci când pierdem determină cât de mult timp va trece până vom câștiga.”

➠ Liderul nu este un superman. Perfecțiunea este o mască pe care ne-o punem din pricina atitudinii defectuoase cu privire la înfrângere. În realitate, nu ești niciodată înfrânt până nu cedezi mai întâi în mintea ta. Gândurile de insatisfacție, dezamăgire, frustrare, mânie și lipsa iertării, toate acestea plus încă alte emoții negative care ne otrăvesc viața atunci când suferim o pierdere, toate sunt alimentate de minciunile pe care ni le spunem. Iar dintre ele, cea mai mare este că dacă greșim înseamnă că nu suntem atât de buni, sau de sinceri, că nu muncim atât de mult ca ceilalți, etc. Greșeala este momentul de aur în care poți privi înăuntrul tău, căutând acea conștiență de sine care aduce performanța. Pentru că atunci când ești jos, ai o mai mare dispoziție de a face o schimbare în viața ta. Așa cum spunea Generalul George S. Patton, “Succesul este cât de tare sări în sus după ce ai ajuns la fund.”

3. Îmbunătățește-ți poziția

Uneori trebuie să schimbi organizația sau echipa. Pentru că a fi un lider bun în domeniul tău, nu înseamnă că poți fi un lider bun în orice domeniu. Abilitățile de conducere, în timp ce sunt generale, se potrivesc bine doar împreună cu abilitățile necesare domeniului de lucru. Fără acestea din urmă, orice efort de a conduce va fi sortit eșecului pentru că oamenii vor observa că nu te pricepi. Desigur, este adevărat și ceea ce spune W. Timothy Gallwey în seria de cărți The Inner Game, cum că nu este nevoie să știi să faci un lucru dacă ești concentrat mai întâi pe jocul interior. El susține pe baza experiențelor avute, că orice acțiune exterioară este mai întâi derulată la interior, dar trece neobservată pentru că procesul este de cel mai multe ori inconștient. Astfel, el povestește despre un grup de profesori de schi, care au fost rugați să antreneze câțiva jucători de tenis, fără ca aceștia din urmă să știe că de fapt “profesorii” lor nu știau tenis. Concentrându-se pe jocul interior, profesorii de schi au îmbunătățit performanța elevilor lor. Într-un alt experiment, în fața camerelor de filmat, reporterii au ales o doamnă dintr-un grup mai mare de participanți, pentru o demonstrație de 20 de minute. Timothy Gallwey și-a asumat riscul de a o învăța pe această doamnă să joace tenis, pornind de la 0. Fără să treacă prin pașii obișnuiți, ci doar folosindu-se de puterea minții și a imaginației, participanta la experiment a făcut progrese remarcabile în acest scurt interval de timp. Fără a detalia acum acest subiect, este evident că atitudinea potrivită plus poziția potrivită te pot face să ajungi mult mai repede unde ți-ai propus.

4. Îmbunătățește-ți concentrarea

 Fiecare lucru bun cere atenție, iar cele mai bune cer cea mai multă atenție. Când nu acorzi atenția cuvenită unui anumit domeniu, elanul nu poate fi creat, sau dacă s-a creat, se va stinge. Când avântul acesta dispare, problemele, care întotdeauna au fost acolo, capătă proporții tot mai mari, devenind insurmontabile; totul de la lipsa atenției. Se ridică întrebarea: cum îți poți îmbunătăți concentrarea, mai ales când ai de luat atât de multe decizii? Cum poți să te asiguri că oferi atenția necesară domeniilor principale ale vieții tale ca lider? Lucrul pe care trebuie să-l înțelegem când vorbim de îmbunătățirea concentrării este că oamenii cărora le lipsește concentrarea au probleme nu pentru că sunt prea ocupați, ci pentru că prioritățile lor nu sunt aranjate corespunzător. Aceasta le consumă timpul și resursele. Liderului i se cere să-și stabilească prioritățile. Acesta este cel mai greu lucru, dar când știe pentru ce să se consume, energia pe care o are va oferi eficiență acelui domeniu. Un lider trebuie să știe de la bun început că nu le poate face pe toate, nu poate mulțumi pe toată lumea, nu poate rezolva toate problemele.

➠ Odată ce ți-ai stabilit prioritățile, va fi nevoie să aplici al doilea principiu al concentrării: dă 100% oriunde ești. A face mai multe sarcini de-o dată scade eficiența și te obosește mai repede. Învață să delegi, nu să faci tu totul, și mai ales nu amâna. Sarcinile amânate se adună ca o povară prea grea de rezolvat. Programarea nu înseamnă amânare. Amânarea înseamnă să lași un lucru pe mai târziu, fără să-i stabilești un termen de rezolvare. Practic, o singură întrebare te va ajută să dai 100%. Ce vreau cel mai mult? În fiecare moment trebuie să alegi între ceea ce vrei acum, și ceea ce vrei cel mai mult. Când ești capabil să răspunzi acestei întrebări și să te disciplinezi zilnic în această direcție vei împlini și această a patra așteptare.

5. Îmbunătățește-ți nivelul de angajament

Orice poziție de conducere necesită angajament. Timpul va testa angajamentul, dovedindu-l puternic sau slab. Ceea ce determină tăria unui angajament sunt motivele din spatele său, sau factorul “de ce”. Cu câi ai mai multe “de ce-uri”, cu atât mai puternic angajamentul. Cu timpul, motivele se pot împuțina, de aceea este foarte important să fie bine definite de la început. Atât calitatea, cât și cantitatea motivelor este importantă. Un singur motiv de calitate face mai mult decât decât două motive slabe. 

Se ridică întrebarea: cum mă pot asigura că am motive de calitate? Răspunsul este legat de cele 3 priorități, și de intuiție: ce mi se cere, ce este cel mai profitabil, ce-mi aduce cea mai mare satisfacție. Dedicarea sau angajamentul determină dacă eșecul te va împiedica să mergi mai departe, sau te va propulsa prin toate obstacolele, știind că trebuie să reușești. Așa că îmi permit să te întreb: care sunt “de ce-urile” tale? Aplică acest test în tot ceea ce faci, și vei putea observa astfel cât de puternic este angajamentul tău. Apoi, observă câte dintre aceste motive trec testul calității. Întreabă-te dacă faci ce ți se cere, ce este cel mai profitabil, și ce-ți aduce cea mai mare satisfacție.  Deci, ce mai aștepți? Va continua…Scrie-ne în comentarii cum relaționezi cu aceste 5 priorități!

Lasă un răspuns

  • CONTACT
  • contact@alinispas.ro
  • București, România
  • 0727244898

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart