7 metode de conectare a excelenței în organizația ta
Articole recente

Când vorbim de multiplicarea excelentei, vorbim despre crearea de retele care să împrăștie excelența prin legăturile sociale. Ignoranța, mediocritatea și greșelile se înmulțesc atunci când organizațiile dau greș în a conecta oamenii potriviți cu informația potrivită, la timpul potrivit. Autorii Robert I. Sutton și Huggy Rao prezintă în cartea lor Scalling up Excelence  7 metode prin care poți multiplica excelența folosindu-te de legăturile sociale.

1. Creează efectul de domino

Ierarhiile sunt necesare tocmai pentru că ele au mijloacele de a porni procesul multiplicării excelenței. Dar pentru asta, este nevoie să se conecteze cu oamenii pe care-i conduc. O abordare pozițională a leadershipului nu va ajuta la crearea de conexiuni, ci din contră. Autorul și expertul în leaderhsip John C. Maxwell, vorbește despre cele 5 niveluri de leadership:

  • La nivelul pozițional oamenii ascultă pentru că trebuie iar liderii se concentrează pe drepturi.
  • Nivelul permisiunii se concentrează pe relații, iar oamenii ascultă pentru că așa vor.
  • Nivelul productivității se concentrează pe rezultate, iar oamenii te urmează pentru ceea ce ai făcut pentru organizație.
  • Nivelul dezvoltării oamenilor presupune reproducerea de lideri, în timp ce oamenii te urmează pentru ceea ce ai făcut pentru ei.
  • În cele din urmă, nivelul 5 reprezintă momentul de vârf în leadership, în care oamenii te urmează pentru ceea ce ai făcut pentru ei, din respect.

Efectul de domino se amplifică pe măsură ce liderii ierarhici urcă spre ultimul nivel, cel al respectului.

2. Transmite-ți mesajul către fiecare și către toți

Când vorbim de multiplicare excelenței, trebuie să înțelegem că aceasta nu este o luptă aeriană ci un război terestu. Dincolo de webinarii, broșuri, emailuri departamentale, și discursuri ale administratorilor, este nevoie de conexiuni 1 la 1: emailuri personale, întâlniri față către față sau discuții telefonice.

Un astfel de exemplu de transmitere “personalizată” a mesajului este experiența Mozilla Corporation. Este cunoscut blogul detaliat și transparent pe care fondatorul Mitchell Baker l-a folosit încă de la începutul companiei. Totuși, ceea ce a dat un real avânt internațional au fost interacțiunile personale între oamenii care dezvoltă, testează și promovează Firefox.

3. Cei mulți să-i învețe pe cei puțini

Acest pas presupune un stadiu avansat în procesul de multiplicare a excelenței. Însă atunci când spunem “mulți” nu ne referim la un număr uriaș și în niciun caz la toți oamenii din organizația ta. Pentru început, este suficient să existe un grup compact, care să împărtășească deja mentalitatea pe care vrei s-o transmiți. Uneori, chiar și două persoane pot reprezenta un astfel de grup, cu condiția ca ei să petreacă cel mai mult timp cu noul “candidat”. Ideea de bază este că liderii trebuie să observe care sunt oamenii care au receptat cel mai bine mesajul și în jurul lor să adune pe cei pe care vor să-i educe în noua mentalitate. Reținem că acesta trebuie să fie un proces bine intenționat și supravegheat. Multiplicarea excelenței nu are loc la întâmplare!

4. Unu la unu: puterea perechilor

Eforturile de muliplicare a excelenței se bazează pe relația unu la unu, în cadrul căreia se poate transmite efectul de domino. Acest tip de relaționare este un ciclu și are câteva componente vitale.

  • Mentorarea. O dată ce ucenicul a învățat lecția, el își alege un alt ucenic pentru care devine mentor.
  • Schimbarea. Perechile pot fi folosite atât pentru trasmiterea de informație cât și în vederea implementării schimbării. Marea povocare aici este să știi cine alcătuiesc aceste perechi. Similaritățile sociale ar trebui să fie un criteriu, pentru ca cei doi să aibă teren comun. Un alt elemente crucial este ca agenții shimbării să fie grupați alături de oamenii cu influență care sprijină aceste eforturi. Dacă acești factori de influență nu spriijnă multiplicare excelenței, oricât ar fi de strânsă relația cu agenții schimbării, rezistența se va diminua, ci din contră.

5. De la mic la mai mare

Într-o organizație mare, dacă vrei excelența dar nu lupți pentru ea, vei fi purtat în direcția curentului. În orice caz, schimbarea se poate transmite de la mic la mare. Mai întâi un grup dedicat excelenței, apoi se încearcă răspândirea mentalității. Asta nu înseamnă că liderii nu mai au nimic de făcut. Ei sunt primii care încep multiplicarea, dar este important să se respecte acest principiu “mic-mare”. De multe ori liderii, în dorința de a realiza schimbarea tind să treacă peste aest pas din lipsă de răbdare sau înțelegere a dinamicii multiplicării excelenței.

6. Brokerii: creând punți între insulele separate

Nimic nu împiedică multiplicarea excelenței mai mult decât izolarea. Când informația bună este ținută doar pentru un singur grup, fără să existe punți către ceilalți, schimbarea moare în fașă.

Cercetările realizate de psihologul Ronald Burt au evidențiat că multe organizații au departamente, roluri sau echipe deconectate. Comunicarea între acestea se realizează prin anumite “noduri” care nu au conexiune directă sau indirectă. Bart numește aceste noduri “spații structurale”, spațiile albe dintre nodurile deconectate ale unei rețele. Aici este locul unde apar “brokerii de informație”. Iată câteva trăsături ale unei astfel de persoane:

  • Curiozitate pentru străini și ideile lor.
  • Acceptarea și trăirea noii mentalități, fără să fie “respingători” în transmiterea ei.
  • Are convingeri și opinii puternice, susținute în mod constant înaintea altora.
  • Ascultare și învățare. Acești oameni ascultă mai mult decât vorbesc.
  • El strânge, introduce și conectează.

7. Creează intersecții unde oamenii se conectează

Evenimentele de tipul târgurilor de meserii sau de comerț, ocazii de tipul celor organizate de TedEx sau altele asemănătoare, în care cercetătorii pot să-și expună descoperirile sunt cele mai potrivite intersecții. Toate aceste intersecții creează un ritm comun, ceea ce facilitează contruirea de legături emoționale. Acestea sunt adevăratele “teci de mielină” care asigură legătura între “neuronii” organizației.

Lasă un răspuns

  • CONTACT
  • contact@alinispas.ro
  • București, România
  • 0727244898

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart