7 pași pentru schimbarea organizațiilor
Articole recente

Organizațiile nu sunt atât de organizate, încât să fie în stare să promoveze multiplicarea excelenței doar prin implementarea unei noi mentalități. Oricât ar fi de importantă, această metodă nu va crea decât frustrare, dacă nu este legată de găsirea soluțiilor „reci” pentru situațiile „fierbinți.”. În acest articol vreau să-ți las 7 pași prin care putem crea soluții „la rece” în orice organizație.

Așa cum spune vechiul proverb, „ceea ce aud uit, ceea ce văd îmi amintesc, ceea ce fac înțeleg.” Din păcate, oamenii tratează planificările, conferințele, cantonamentele, brainstormingul sau alte forme de comunicare ca substitute ale acțiunii. Crezul trebuie unit cu comportamentul, altfel nicio schimbare nu va dura. Întrebarea rămâne: cum?

1. Identifică și definește clar problema

Acesta este cel mai greu lucru. Eistein spunea că definirea problemei este mai importantă decât găsirea soluției. De ce? Pentru că adevărata problemă se ascunde sub mai multe straturi de presupuneri, preconcepții, idei eronate, toate având ca sursă gunoiul mental acumulat în timp. Cei de la Toyota practica metoda KEISEN. Din cele 14  principii, principiul 5 susține crearea unei culturi care încetează să mai rezolve probleme, împuternicind angajații să le observe și să le adreseze din fașă. Iar principiul 7 învață „cei 5 S” pentru a stabili controale vizuale, astfel încâtnicio problemă să nu fie ascunsă. De fapt, pentru fiecare problemă apărută, este nevoie să adresezi întrebarea „de ce” de 5 ori. De ce? Pentru că răspunsul nu este la suprafață întotdeauna.

Totul se reduce la comunicare eficientă. Denumirea potrivită a problemei oferă un rezumat compact, care îi ajută pe angajați/membrii echipei să înțeleagă provocarea, s-o explice altora și să găsească soluții „reci”.

2. Identifică dușmanul

Aici vorbim despre spirit de echipă descătușat în încercarea de a anihila problema. Este chemarea la acțiune comună către elementele specifice ale problemei definite la punctul 1. De reținut că o problemă complexă are multe metode de abordare. Cel mai important lucru este să definești câte un singur aspect al problemei și abordarea specifică. Există și un risc: dacă se dă greș, echipa își pierde încrederea și entuziasmul. De aceea este important să fie petrecut suficient timp în identificarea aspectului problemei ce va fi „atacat”, precum și a metodei specifice.

3. Fă totul la vedere

Acțiunile publice arată că lucrurile sunt luate în serios. Așa cum spune psihologul Robert Cialdini, „atunci când o persoană se angajează în public să facă ceva, se naște dorința de a menține acea poziție, pentru a arăta consistență.” Ideea este că excelența se răspândește mai repede atunci când oamenii nu mai au unde să se ascundă. Când există un sistem care are rolul de a se asigura că valorile organizației sunt respectate, lucrurile se simplifică foarte mult.

4. Înlătură presupunerile

Sociologul Harold Garfinkel a fost preocupat de normele sociale, acele reguli nescrise pe care orice societate sau organizație le promovează. Aceste norme pot afecta imperceptibil gândurile, emoțiile și acțiunile. Atunci când presunem că deja știm aceste norme, ele tind să cadă în derizoriu. Doar când suntem dispuși să provocăm aceste norme prin întrebări și criticând constructiv, echipa va înțelege mai bine importanța lor.

5. Creează experiențe fanion

Donnald Winnicott, un doctor pediatru și psiholog a descris aceste experiențe ca fiind experiențe sau obiecte de tranziție către care copiii pot transfera emoțiile de atașament atunci când se despart de mamele sau de îngrijitoarele lor. Acestea pot fi un urșuleț de pluș, o pătură cu pesonaje preferate, elemente care le permit copiilor să dezvolte încredere și să devină mai independenți. În lumea oamenilor mari, aceste pot fi locuri sau obiecte care poartă o semnificație în ele însele, sau diferite acțiuni semnificative.

Când Serge Marchionne, CEO Fiat a preluat Chrysler în 2009, această companie era cea mai bulversată dintre cele 3 mari companii auto din Statele Unite. Totuși, până în 2010 lucrurile au reușit să se îmbunătățească. Cum? Identificând existența fricii între muncitori, Marchionne a decis că restaurarea mândriei și a încrederii trebuie să fie pe primul loc. Astfel, a plătit muncitorii să repare și să curețe uzina (lucru care nu se mai făcuse din 1991). Curățenia de la Jefferson North a reprezentat un proiect de tranziție, o poartă pentru dezvoltarea și direcționarea multora dintre motivațiile necesare pentru înviorarea companiei.

6. Creează ritualuri

Ritualurile accentuează noua mentalitate a excelenței. Multe studii arată că atunci când se depune efort de a face ceva în fața altora în mod voluntar, aceasta creează o rețetă care schimbă inimile și mințile oamenilor. Reținem că ritualul trebuie efectuat repedat și de cât mai mulți oameni.

7. Alege oameni care vor transmite mai departe

Când vrei să multiplici excelența, nu te baza doar pe ceea ce poți face tu. Deși este ultimul din cei 7 pași, acest proces de selecție a celor care chiar sprijină schimbarea este foarte necesar de la bun început. Un lider care dorește să multiplice excelența, trebuie să identifice atât pe cei care cor sprijini demersul, cât și pe aceia care vor pune piedici. Iată 4 tipuri de oameni care se împotrivesc multiplicării excelenței:

  • Cei cărora le place rutina. Ei preferă să fie mai de grabă plictisiți, decât surprinși.
  • Cei care au emoții negative cu privire la schimbare. Lor nu le plac noile provocări sau sarcini.
  • Cei care gândesc pe termen scurt, fără viziune.
  • Oamenii rigizi. Ei rămând la concluzia la care au ajuns.

Tu ce crezi despre cei 7 pași? Care este experiența ta?

Lasă un răspuns

  • CONTACT
  • contact@alinispas.ro
  • București, România
  • 0727244898

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart