O formulă simplă a succesului în leadership: cei 4 stâlpi
Articole recente

Unul din cele mai mari și cele mai bune teste care privesc legatura dintre Inteligenta Emotionala și abilitatile de conducere a fost efectuat de Centrul pentru Leadership Creativ din Greensboro, Carolina de Nord, de către Dr. Marian Ruderman si colegii sai. CCL este un centru de instruire in leadership foarte renumit, cu o lungă istorie a cercetarii succesului in leadership. In acest studiu, a fost analizata performanta a 302 lideri si manageri, unii cu rezultate stralucitoare in timp ce altii se luptau sa supravietuiasca. Ei au fost testati in ce priveste Inteligenta Emotionala cu EQ-i si in ce priveste performanta la serviciu (leadership) cu Benchmarks®, o unealta creata pentru a capata o mai clara imagine a performantei de conducere din trei directii: superiori, colegi si subordonati.

CEI MAI PERICULOSI LIDERI SUNT CEI CARE CRED CA LE STIU PE TOATE.

In descoperirile Dr Ruderman, Inteligenta Emotionala a reprezentat 28% din performanta, iar in urma studiului s-au evidentiat 4 stalpi sau competente importante pentru a avea succes in leadership.

1. Echilibrul;

2. Capacitatea de a actiona;

3. Un stil de management participativ;

4. Nervi tari.

Fiecare din acesti 4 stalpi sunt legati de aspecte specifice ale Inteligentei Emotionale. Primul stalp presupune ca liderii sa manifeste autocontrol. Ei au o stare de spirit stabila si nu se pierd cu firea cand lucrurile scapa de sub control. Reactiile lor sunt previzibile. Deasemenea, ei isi cunosc atat punctele tari, cat si pe cele slabe. Intr-adevar, cei mai periculosi lideri sunt cei care cred ca le stiu pe toate. Adevarul este ca nu toti liderii sunt dispusi sa investeasca timp in imbunatatirea punctelor slabe. Alternativa este sa te inconjori cu oameni care te completeaza. Un alt aspect al acestui stalp este echilibrul munca-viata personala.

In prezent, acest echilibru este asociat cu liderii care au performante mai bune, fata de trecut, cand stilul liderilor era cel workaholic. Acesti lideri sunt deasemenea directi si stiu ce vor. Ei nu tind sa fie vagi si neclari si sunt constanti, iar oamenii stiu care le este pozitia in anumite chestiuni importante. In ultimul rand, acest prim stalp presupune ca liderii sa reziste la presiune; ei nu-si pierd controlul nici in cele mai dificile situatii. Abilitatile Inteligentei Emotionale cele mai pronuntate pentru acest prim stalp sunt: Responsabilitatea sociala, Toleranta la stres, Controlul Impulsului si Optimismul (Inteligenta Emotionala are 5 componente).

  • Al doilea stalp evidentiat in studiul CCL al DR. Ruderman este capacitatea de a actiona si include abilitatea de a fi hotarat. Liderii de succes stiu sa ia decizii si au un istoric al deciziilor reusite. Desi tin cont de sfaturile celor avizati, eistiu sa stea pe picioarele lor cand au de hotarat o anumita directie. De fapt, Colin Powell, fost secretar de stat in SUA, spunea ca obisnuia sa ia decizii (si ca general si ca om de stat) doar cu 40-60 din informatie, bazandu-se pe intuitia sa. Liderii de felul acesta iau decizii repede si renunta la ele greu; inainte sa shimbe tinta, ei schimba strategia. Ei realizeaza ca executia este o parte critica a procesului decizional. Cautand sa invete din greseli, ei evalueaza eficienta unei decizii pe tot parcursul. Asa cum spune John C. Maxwell, nu experienta este cel mai bun profesor, ci experienta evaluata. De fapt, cele mai bune lectii in leadership pot fi desprinse din greseli. Napoleon Hill spune in cartea sa, De la idee la bani, „Punctul de referinta in viata celor ce reusesc soseste de obicei intr-un moment de criza.” Sau cum spunea Bill Gates, fondatorul Microsoft, “Succesul nu este un profesor stralucit. Ii face pe cei mai isteti să creada ca nu pot pierde niciodata.” Acest al doilea stalp este legat de trei factori (din cei 15) ai Inteligentei Emotionale: asertivitatea, independenta si optimismul. Pentru a putea dezvolta aceste abilitati, liderul are nevoie sa-si intareasca increderea in sine. Cum se realizeaza aceasta? Desi este un proces lung, o sa sumarizez. Liderul trebuie sa invete din esecurile sale ca:
  • Umilinta este spiritul invatarii
  • Realitatea este fundamentul invatarii
  • Responsabilitatea este primul pas al invatarii
  • Perfectionarea este focusul invatarii
  • Speranta este motivatia invatarii
  • Dispozitia este drumul invatarii
  • Adversitatea este catalizatorul invatarii
  • Problemele sunt oportunitatea invatarii
  • Experientele negative sunt perspectiva invatarii
  • Schimbarea este pretul invatarii
  • Maturitatea este valoarea invatarii
  • A castiga nu este totul, ci a invata

 

Al treilea stalp al succesului in leadership este stilul de management participativ. Stilul „comanda si controleaza” nu mai este la moda nici in armata, cu atat mai putin in mediul de afaceri. Oamenilor nu le place sa li se spuna ce sa faca, si nici nu apreciaza atunci cand sunt ignorati. Liderii de succes de astazi se concentreaza pe a castiga inima si mintea oamenilor din jur. Asa cum spune John C. Maxwell in cartea sa, Cele 21 de legi indiscutabile ale leadershipului, liderii ating inima inainte sa ceara o mana de ajutor. Pentru ca oamenilor nu le pasa cat stii pana nu stiu cat iti pasa. Daca nu sunt castigati de ideile, planurile si tacticile unui lider, oamenii nu sunt prea entuziasmati. Iar pentru a fi castigati de acestea, ei trebuie mai intai sa fie castigati de lider. Pentru ca inainte de a urma viziunea, oamenii urmeaza pe lider. Oamenii vor sa fie implicati in alcatuirea de planuri si in implementarea lor, le place sa simta ca au contribuit cu ceva. Asa cum s-a intamplat cu ceva ani in urma la un proiect Pepsi, cand compania a decis sa opreasca fondurile de publicitate la Super Bowl si a directionat fondurile catre o campanie sociala. Angajatii au raportat un grad de satisfactie mai mare ca oricand, stiind ca au avut o contributie in usurarea nevoilor altora.

Liderii grozavi usureaza oamenii, in timp ce cei slabi ii sperie.

Desigur, cand oamenii se implica in ceva cu trup si suflet, chiar vor ca acea initiativa sa reuseasca. Pentru a reusi in acest aspect al leadershipului este nevoie de abilitati bune de comunicare. Aceasta nu presupune doar sa vorbesti, ceea ce multi lider deja stiu, ci sa asculti „cu toate urechile”, adica sa stapanesti tehnicile mesajului nonverbal. Asa cum spune Albert Mehrabian, doar 7% din comunicare se bazeaza pe cuvinte. 55% este mimica fetei si gesturile, iar 38% este tonalitatea.

Liderii grozavi ofera oamenilor credit pentru contributia lor, iar cei si mai grozavi isi asuma raspunderea pentru deciziile lor gresite.

Liderii buni sunt sensibili chiar si la obiectiile cele mai mici. Liderii tintesc la ceea ce este cel mai bine pentru intreaga organizatie, si sunt dispusi chiar sa-si schimbe planurile in functie de asta. Liderii grozavi usureaza oamenii, in timp ce cei slabi ii sperie. Cand sunt usurati, oamenii se vor simti mult mai liberi sa vorbeasca si sa ofere idei. Liderii grozavi ofera oamenilor credit pentru contributia lor, iar cei si mai grozavi isi asuma raspunderea pentru deciziile lor gresite. Liderii acestia stiu sa construiasca un consens, ascultand pe toti in mod egal si facandu-i sa simta ca au participat in proces. Cele mai puternice elemente din Inteligenta Emotionala de care se leaga acest al treilea stalp sunt empatia si responsabilitatea sociala. Liderii empatici pot sa asculte ce spun si simt altii, in timp ce liderii responsabili social respecta regulile societatii, le pasa de comunitate si de cei defavorizati. Ei au relatii mai bune, un control mai bun al impulsului si sunt mai fericiti.

Lasă un răspuns

  • CONTACT
  • contact@alinispas.ro
  • București, România
  • 0727244898

Alin Ispas © Toate drepturile rezervate

0

Your Cart